Potřebujete si zaregistrovat doménu pro váš web, ale nevíte jak na to?
Registrace domén není žádná složitá věc – na druhé straně však v sobě ukrývá pár věcí, se kterými byste měli počítat dříve, než se do samotné registrace pustíte.
V tomto článku si proto podrobně projdeme registrování domény krok po kroku, jakož i si přiblížíme možná úskalí, která vás během registrace mohou doprovázet.
Obsah
Proč si zaregistrovat doménu?
Doména je ve zkratce název, pod kterým vás mohou lidé na internetu nalézt (např. “ wp.sk ”) – ať už zadáním vaší domény přímo od browseru, přes Google vyhledávač nebo jiným způsobem.
Pokud si tedy plánujete rozjet svůj vlastní web, bez domény se neobejdete.
Doména jako taková reprezentuje jméno vašeho webu, značky nebo zkrátka vyjadřuje to, co na stránkách plánujete lidem zobrazovat.
Ačkoli to nemusí být pravidlem vždy, doménu potřebujete prakticky pro jakékoli komerční či osobní účely. pro blog , e-shop , osobní web stránku, apod.).
K tomu, abyste mohli „vlastnit“ doménu si ji musíte registrovat u správce nebo registrátora domén.
Jinými slovy: Musíte si ji vybrat, ověřit její dostupnost a zaplatit za ni .
💡 Tip: Pokud jste ve světě domén úplný začátečník (popř. si nejste úplně jistí, jak doména funguje), doporučuji si přečíst můj článek: Co je to doména (a jak probíhá její registrace) , kde se dozvíte všechny základní informace o doméně , její složení i princip registrace.
Jak registrovat doménu?
Registrace domény není žádná jaderná fyzika, avšak měli byste počítat s několika kroky, které musíte pro její zaregistrování provést.
V zásadě byste se měli řídit 4 základními kroky – těmi jsou:
- Výběr domény
- Ověření dostupnosti domény
- Výběr registrátora
- Registrace domény
Pojďme se podívat na každý z těchto bodů poněkud blíže.
1. Vyberte si doménu
V první řadě byste si měli velmi dobře promyslet, jak by se vaše doména měla volat a jakou by měla mít koncovku (např. “ .sk ”, “ .com ” apod.).
Při vymyšlení názvu můžete začít s jednoduchým brainstormingem – zkrátka si promyslete (popř. vyhledejte) slova, která by mohla dobře vystihovat povahu vašeho webu, značky, či jednoduše obsah, který na svých stránkách budete zobrazovat.
Tvorba názvu však nemusí být až tak jednoduchá jako se na první pohled může zdát – určitě byste měli zvážit několik důležitých věcí při jeho výběru jako jsou například:
- Jednoduchost – název by neměl být zbytečně dlouhý či nečitelný, jelikož je důležité, aby si návštěvníci vašich stránek zapamatovali název webu.
- Klíčová slova – z pohledu SEO se doporučuje, aby vaše doména obsahovala důležité klíčové slovo, díky kterému si můžete zvýšit šance vysokých pozic ve vyhledávači Google. pokud byste vlastnili e-shop s fitness pomůckami, měli byste určitě zvážit klíčová slova jako jsou například “ fitness ”, “ cvičení ” apod.).
- Originalita – pokud neplánujete založit web s originálním nápadem, je vysoce pravděpodobné, že lidé před vámi již přišli s různými názvy domén. Z toho důvodu si dejte záležet na tom, abyste přišli s více variantami názvu a snažili se vynikat od ostatních webů.
💡 Tip: Pokud si nejste úplně jisti, jak by se vaše doména měla volat, určitě si přečtěte můj článek: 63 tipů jak si vybrat nejlepší název domény pro webstránku , kde se dozvíte spoustu užitečných rad o tvorbě domény.
Kromě názvu byste měli vzít v úvahu i koncovku – 1. úroveň domény – pod kterou bude váš web sídlit (jako např. “ .sk „, “ .cz “ apod.).
V případě, že byste plánovali si založit web řekněme čistě pro české návštěvníky, určitě byste měli zvážit koncovku “ .sk „.
Pokud byste však naopak chtěli zasáhnout širší publikum než jen to české, koncovky jako jsou například. “ .com ” by mohly být pro vás vhodnější alternativou.
Při výběru koncovky je však důležité si uvědomit, že mohou výrazně ovlivnit konečnou cenu domény. koncovky jako jsou “ .sk „, “ .cz „, “ .de “ apod., bývají o něco dražší než generické domény).
Pokud již máte připraveno alespoň několik názvů pro vaši doménu, můžete se pustit do dalšího kroku – ověření domény.
2. Ověřte si dostupnost domény
Ověření dostupnosti domény je jeden z nejdůležitějších kroků před samotnou registrací – pokud název vaší domény již někdo vlastní, tak si ji prostě nebudete moci zaregistrovat pro sebe.
Samotný proces ověřování domény je velmi jednoduchý – pokud si jen potřebujete zjistit zda je doména volná, stačí přejít na stránku jakéhokoli registrátora (např. Websupport ), zadat do vyhledávače název celé vaší domény a systém vám hned zobrazí zda je doména volná nebo ne:
💡 Tip: Pro více informací o tom, co to přesně volná doména je (a jak si můžete ověřit její dostupnost) doporučuji přejít na můj článek: Volné domény: Jak ověřit dostupnost domény?
Co dělat, když je doména již obsazena?
Pokud byste zjistili, že vaše doména je již obsazena, máte na výběr prakticky 2 možnosti:
- Vybrat nový název pro vaši doménu (a zkusit ji ověřit znovu)
- Zjistit současného majitele domény (a pokusit se ji odkoupit od něj)
Zjištění majitele domény je rovněž velmi jednoduchý proces. Stačí přejít na stránky who.is (popř. na stránky jednoho ze správců domén jako je např. SK-NIC pro “ .sk ” domény nebo CZ-NIC pro “ .cz ” koncovky), zadat název vaší domény do vyhledávače a systém vám hned zobrazí všechny potřebné údaje o jejím vlastníkovi spolu s jejím technickým stavem:
💡 Tip: Pokud byste se chtěli dozvědět více o tom, jak zjistit vlastníka domény, kdo nebo co je správcem a registrátorem domén, určitě si přečtěte můj článek: Vlastník domény: Jak zjistit komu patří doména?
Pokud naleznete kontakt na majitele, můžete se ho pokusit kontaktovat a vyjednat cenu za odkoupení dané domény.
V tomto případě je ovšem důležité si uvědomit, že cena domény vás může vyjít opravdu draze. Populární názvy domén se často pohybují ve stovkách až tisících eur.
Pro příklad – doména s názvem “ internet.com “ se v roce 2009 vyšplhala na částku až 18 milionů dolarů.
Samozřejmě ne každá doména má takové závratné částky, často se vám může stát, že narazíte na tzv. „sběračů domén“, který domény nakupují a prodávají ve velkém.
Takové domény se mohou pohybovat řádově v několika desítkách až stovkách eur (v závislosti na lukrativnosti dané domény).
Další možností je počkat, až daná doména takříkajíc “expiruje” – resp. když vlastník domény nezaplatí za prodloužení vlastnictví.
Expirované domény tak můžete jednoduše registrovat na své jméno a využívat pro své vlastní účely.
💡 Tip: Při ověřování domény byste určitě neměli zapomenout ani na její předchozí historii. Historie domény dokáže výrazně ovlivnit to, zda se budete zobrazovat v top pozicích v Google vyhledávači nebo naopak nebudete se zobrazovat vůbec.
Pod doménami, které se v minulosti již používaly mohl sídlit vynikající obsah, který byl lukrativní z pohledu SEO , nebo naopak – web s danou doménou mohl být pro špatný obsah penalizován Google vyhledávačem.
Z toho důvodu se doporučuje prohlédnout si, jaký obsah daná doména reálně zobrazovala v minulosti. Starý obsah na web stránkách si můžete prohlédnout na webu archive.org .
3. Vyberte si registrátora (spolu se službami)
Za předpokladu, že již máte vybranou doménu a zjistili jste, že je volná, je načase se pustit do dalšího kroku – výběr registrátora.
V současné době existuje velké množství registrátorů – jde o společnosti, které vám dokážou pronajmout doménu na určitou dobu (obvykle na 1 a více let).
Při výběru registrátora byste měli zvážit hned několik hledisek, jako jsou:
Cena u registrátora
U každého registrátora můžete narazit na mírně odlišné (ale i velké) cenové rozdíly.
Tato částka je ovlivněna několika faktory (např. ke doméně můžete obdržet i hosting, případně využít jiné služby).
Z toho důvodu byste si měli nejprve prohlédnout více populárních registrátorů domén a porovnat si jejich cenu za danou doménu.
Hosting
Pokud jste také našli doménu, která je volná a rovněž je i cenově výhodná, měli byste brát v úvahu i jiné věci, které budete pro rozjetí svého webu potřebovat – jako například hosting .
Hosting je zkrátka server, který nabízí prostor pro vaše stránky – jedná se o úložiště, kde budou sídlit všechna vaše data z webu.
Registrátoři často nabízejí spolu s doménami i výhodně hostingové balíčky, které můžete využít pro sebe.
💡 Tip: Pokud se neumíte rozhodnout zda a který hosting by byl pro vás ten vhodný, doporučuji si přečíst moji obšírnou recenzi: Jak si vybrat nejlepší hosting (nejen pro WordPress ) , kde si budete moci prohlédnout nejpopulárnější hostingové služby a porovnat jejich výhody a nevýhody .
Redakční systém
Kromě ceny za doménu a hostingové služby byste určitě neměli zapomenout ani na redakční systém – platformu, kde si budete vytvářet a spravovat své webové stránky.
Registrátoři domén jako je například Websupport nabízejí spolu s doménami i kvalitní hosting a instalaci CMS (např. WordPress ), díky čemuž nemusíte prakticky udělat nic – po zaplacení objednávky se jednoduše můžete pustit rovnou do tvorby vašeho vysněného webu.
4. Zaregistrujte si doménu
Posledním krokem pro úspěšné vlastnění vaší domény je samotné registrování domény.
Registrace domény je velmi jednoduchá, pokud ji chcete uskutečnit u registrátora jako je Websupport , stačí jednoduše:
- Ověřit dostupnost domény a kliknout na nákupní košík
- Vyplnit potřebné údaje a zaplatit za nákup domény (případně také za hosting a CMS služby)
Platbu za doménu si můžete nastavit na jakékoli časové období (např. na 1 rok či na více let).
Po zaplacení objednávky bude doména vaše (obvykle se celý proces platby a přidělení domény uskuteční do max. 24 hodin).
V tomto bodě by vám už nemělo stát nic v cestě a můžete se pustit konečně do tvorby a správy stránek pod vaší vysněnou doménou.
Was this article helpful for you? Support me by sharing, please. 👍