Jak založit eshop – jednoduchý návod

Chtěli byste si založit eshop ale nevíte jak na to? Přečtěte si můj podrobný návod o zakládání internetového obchodu v platformě Webnode.

Jak založit eshop

E-shopy jsou v současné době již běžnou praxí každého online podnikatele – jejich založení nezabírá moc času a stojí to opravdu jen pár eur.

Na druhé straně je však nutno říci, že ještě iv dnešní internetové době má málokdo tolik zkušeností, aby si troufal sám vytvořit e-shop na první pokus.

Zakládání internetového obchodu však není žádná raketová věda – pokud máte již vlastní hosting a doménu , případně máte alespoň pár odložených eur, stačí si vybrat jedno z populárních e-commerce řešení a můžete se pustit do toho.

V tomto článku jsem si pro vás připravil podrobný návod o tom, jak založit e-shop ve Webnode platformějedné z nejpopulárnějších e-commerce platforem v České i Slovenské republice.

Pojďme se tedy pustit do tvorby vašeho prvního e-shopu!

Jak založit e-shop ve Webnode

Samotné vytvoření webu pro e-shop je ve Webnodu velmi jednoduché. V první řadě jděte na domovskou stránku webnode.com a klikněte na tlačítko “ Vytvořit web zdarma ”:

registrace e-shopu ve Webnode

Po kliknutí na tlačítko vám vyskočí okno, ve kterém jen zadáte běžné registrační údaje (název webu, e-mailovou adresu a heslo):

registrační údaje ve Webnodě

Po vyplnění údajů si můžete vybrat mezi dvěma typy webu, které si můžete vytvořit – klasické “ Webové stránky ” a “ Internetový obchod ”. V tomto případě klikněte na druhou možnost:

výběr internetového obchodu ve Webnodě

Následně se dostanete na stránku, kde si můžete vybrat svoji základní šablonu pro váš web. Pokud jste se rozhodli jakou šablonu chcete, klikněte u dané šablony na tlačítko “ Vybrat ”:

výběr šablony ve Webnodě

Výběr šablon je ve Webnodu opravdu široký – pokud si ještě nejste jisti, jaký vzhled byste chtěli, můžete si prohlížet šablony z různých kategorií, případně si vyberte jednu, kterou si v případě nespokojenosti jednoduše změníte později.

💡 Tip: Před výběrem si samozřejmě můžete šablonu nejprve prohlédnout – jednoduše přejděte na jednu ze šablon a klikněte na tlačítko “ Náhled ”:

náhled šablony ve Webnodě

Po výběru šablony budete muset vyplnit základní kontaktní údaje o vašem internetovém obchodě (adresa, tel. č., jména apod.):

vyplnění údajů o e-shopu ve Webnodě

Po pár vteřinách vás Webnode přenese na váš nový web, resp. do editoru, ve kterém můžete na vašich stránkách pracovat.

V závislosti na šabloně, kterou jste si vybrali, budete schopni upravovat jednotlivé elementy a vzhled na vaší stránce (názvy a podnázvy stránky, umístění jednotlivých elementů, velikost textu apod.):

příklad vybrané šablony na stránce ve Webnodě

Pokud jste se základním vzhledem spokojen, můžete kliknout na tlačítko “ Publikovat ” v pravém horním rohu editoru a vaše stránka se následně zveřejní:

publikace stránky ve Webnodě

Zatím jsme si prošli jen jednoduchou registraci s 1 stránkou (a bez produktů), pojďme se nyní podívat na bližší specifikace o stránkách a nastaveních, které jednoduše při zakládání e-shopu potřebujete.

Základní přehled Webnode editoru

Práce v editoru na platformě Webnode je velmi jednoduchá a zvládne ji prakticky každý – i úplný začátečník.

Webnode editor se skládá z několika částí – tou nejzákladnější z nich je horní lišta:

lišta editoru ve Webnodě

V této liště máte k dispozici několik položek:

  • Produkty “ – zde můžete spravovat, vytvářet a upravovat jednotlivé produkty pro váš e-shop.
  • Stránky – v této části si můžete přidávat, upravovat a mazat jednotlivé stránky na vašem webu.
  • Nastavení – jde o hlavní nastavení vašeho webu i vašeho e-shopu.
  • Tlačítka “ Zpět a “ Obnovit – jde o jednoduché vrácení či obnovení kroků při úpravách vaší stránky .
  • Publikovat “ – zveřejnění stránky i pro vaše návštěvníky.
  • Ikona uživatele – v této části budete mít k dispozici nastavení pro váš Webnode účet.

Každá stránka či stránka produktu se skládá z několika částí a bloků. Tyto části můžete jednotlivě upravovat, mazat či přidávat tak, jak vám vyhovuje .

Úpravy můžete provést kliknutím na ozubené kolečko v pravé části každého bloku, hlavičky, patičky či jiné části stránky:

nastavení sekce na stránce v editoru Webnode

Při úpravě záhlaví stránky máte možnost změnit množství obsahu, které se má v záhlaví zobrazovat, pozadí záhlaví i přidávání a úprava obrázku v záhlaví . Samotný text můžete měnit pouhým klepnutím na danou část v hlavičce.

U hlavního obsahu, resp. u hlavní sekce stránky můžete přidat novou sekci kliknutím na znak “ + “ které se zobrazí vždy nad/pod danou sekcí:

přidání nové sekce v editoru Webnode

Následně se vám zobrazí možnosti s typy různých sekcí, které můžete na stránku přidat (např. sekce s textem, textem a obrázkem, služby, různé sloupce apod.):

výběr druhu sekce v editoru Webnode

Podobně jako u hlavičky stránky můžete danou sekci upravit či smazat kliknutím na ozubené kolečko , které se vám zobrazí po najetí myší na danou sekci.

V každé sekci můžete také přidat podsekce – nový obsah, který se bude v hlavní sekci zobrazovat. Tento obsah můžete přidat kliknutím na znak “ + “ v levé části dané sekce:

přidání podsekce v editoru Webnode

V tuto chvíli byste měli mít základní přehled o tvorbě a úpravě stránek pro váš e-shop.

Pojďme se nyní podívat na několik fundamentálních nastavení, bez kterých se zkrátka při zakládání e-shopu neobejdete.

Nastavení platebních metod

Metody plateb na e-shopech snad netřeba příliš odůvodňovat – pokud je nemáte od začátku nastavované, jak by mohli vaši zákazníci uskutečňovat nákupy produktů a služeb?

Na platformě Webnode je nastavení platebních metod poměrně přímočaré:

1. V rámci vašeho webu klikněte na ikonu uživatele v pravém horním rohu a klikněte na položku “ Moje projekty ” – otevře se vám okno s vašimi web stránkami (v tomto případě jen s vaším jedním projektem):

výběr projektu ve Webnodě

2. Přejeďte myší na daný projekt a klikněte na tlačítko “ Detail projektu ”:

detaily projektu ve Webnodě

3. Ve vašem projektu budete mít k dispozici různé přehledy a nastavení. Pro nastavení plateb klikněte na lištu “ Nastavení e-shopu ” a následně klikněte na položku “ Platební metody ”:

platební metody ve Webnodě

4. V Webnode internetovém obchodě máte k dispozici hned několik druhů platebních metod – platbu na dobírku, přes PayPal a platbu pomocí bankovního převodu. Každou platební metodu si můžete přizpůsobit pomocí tlačítka “ Upravit ”, které se nachází u každé platební metody:

typy platebních metod ve Webnodě

5. Kromě zmíněných platebních metod však můžete samozřejmě přidat i jiný způsob platby – a to kliknutím na tlačítko “ Přidat platební metodu ”. V rámci jiných platebních metod máte na výběr různé možnosti jako například platbu v hotovosti, platbu kartou a pod. :

Přidat platební metodu ve Webnodě

Webnode podporuje při platbách kartou 2 populární platební brány a to bránu Stripe a bránu GPWebPay.

V případě, že se rozhodnete pro nějakou ze zmíněných platebních metod, budete muset kontaktovat poskytovatele metody na to, abyste se dohodli na praktickém používání dané platební metody.

💡 Tip: Pokud byste si chtěli získat větší přehled o různých platebních branách, přečtěte si náš seznam platebních bran pro WooCommerce .

6. Po přidání či úpravě jakékoli z platebních metod bude v jejím řádku svítit stav “ Aktivní ”, popř. při chybějících údajích “ Neaktivní ”:

aktivní a neaktivní platební metody ve Webnode

Nastavení způsobu dopravy

Nastavování dopravy na vašem e-shopu je jedním z dalších důležitých kroků, které musíte při vytvoření e-shopu učinit.

V závislosti na způsobu prodeje, který budete poskytovat, si můžete na platformě vybrat hned z několika druhů dopravy.

Samotné nastavení je poměrně jednoduchý proces:

1. Klepnutím na ikonu uživatele v pravém horním rohu a následně na položku “ Moje projekty ” se vrátíte k detailům ohledně vašeho webu.

2. Následně klikněte opět na lištu “ Nastavení e-shopu ” a klikněte na položku “ Způsoby dopravy ” – otevře se vám okno s možnostmi.

způsob dopravy ve Webnodě

💡 Tip: K nastavení způsobu dopravy se také dostanete přímo v editoru vašich webových stránek – jednoduše klikněte na ozubené kolečko s názvem “ Nastavení ” v horní liště vašeho editoru.

Následně se vám zobrazí okno s nastaveními – klikněte na položku v menu s názvem “ E-shop ” a vyberte nastavení “ Způsoby dopravy ”:

alternativa k nastavení způsobu dopravy ve Webnodě

3. V rámci Webnode e-shopu máte již před připraveny některé druhy dopravy (jako např. doprava pomocí České pošty, PPL nebo osobní odběr).

Každou z těchto dopravních metod si můžete jednoduše přizpůsobit tak, že kliknete na tlačítko “Více ” u jedné z nich a klikněte na položku “Upravit metodu ” (případně můžete jednoduše na daný typ dopravy kliknout přímo) – následně se vám zobrazí malé okno s nastaveními dané dopravy (jako např. cena za dopravu, DPH apod.):

úprava metody dopravy ve Webnodě

4. Po nastavení a upravení metody dopravy už jen stačí kliknout na tlačítko “ Uložit .

Pokud byste se rozhodli pro jiný typ dopravy, můžete ji přidat pro váš e-shop kliknutím na tlačítko “ Přidat dopravní metodu ” – po kliknutí se vám zobrazí okno s možnostmi dopravy, které platforma Webnode pro internetové obchody podporuje:

Nová dopravní metoda ve Webnodě

Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, klikněte na daný typ dopravy a následně na tlačítko “ Zvolit metodu ”. Potom budete mít možnost nastavit parametry této dopravní metody (cena, DPH, URL pro sledování balíku apod.).

Pokud se naopak rozhodnete pro jednu ze způsobů dopravy nenabízet, můžete ji odstranit prostým kliknutím na tlačítko “ Více ” a následně na položku “ Smazat metodu ”:

Přidávání produktů pro váš e-shop

V tuto chvíli se můžeme pustit do té zábavnější části a tou je přidávání a úprava samotných produktů.

Pokud jste si vybrali již e-shopovou šablonu, budete mít pravděpodobně ukázkové produkty již připravené – nemusíte se samozřejmě ničeho bát, tyto produkty později jednoduše odstraníte .

Přidávání produktů je (podobně jako jiná zmíněná nastavení) velmi prosté – ve Webnode klikněte na položku ” Produkty ” v horní liště editoru:

přidávání produktů ve Webnodě

Otevře se vám okno se „šablonovými produkty“ – ty prozatím ignorujte. Nové produkty můžete přidat po klepnutí na tlačítko “ Přidat produkt ” v pravém horním rohu okna.

Zde můžete vyplnit základní údaje o produktu jako je například název, cena s DPH, popis produktu i přidání obrázků produktu :

přidat produkt ve Webnodě

Klepnutím na “ Nahrát obrázky ” dostanete možnost si přidat obrázky k produktu přímo z vašeho počítače.

💡 Tip: Při popisu produktu se snažte přidat co nejkratší popis – jde jen o běžné informace, které se budou zobrazovat u položek produktů. Samotný širší popis produktu si můžete přidat na stránce samotného produktu.

Kromě základních nastavení produktu máte také k dispozici i další možnosti.

Klepnutím na lištu “ Sklad ” se dostanete ke správě produktu kde můžete daný produkt označit pro logistické účely (jako např. produktové číslo, dostupnost v kusech, váha a rozměry apod.):

produkt - sklad ve Webnodě

V lištách “ Varianty ” a “ Pokročilé ” můžete své produkty rozšířit o různé druhy (jako například barevné varianty či různé velikosti daného produktu), jakož i nastavit základní údaje pro SEO a webový vyhledávač Google (jako např. Titulek, URL, Meta-tagy apod.):

optimalizace produktu ve Webnode

💡 Tip: Pokud nemáte se SEO optimalizací mnoho zkušeností (případně jste úplný začátečník v oblasti online marketingu), určitě si přečtěte můj podrobný článek: Co je to SEO optimalizace a jak funguje , kde se dozvíte spoustu užitečných informací o optimalizaci stránek pro Google.

Jakmile máte všechny údaje o produktu připravené a vyplněné, jednoduše klikněte na tlačítko “ Vytvořit “ – díky tomu se vám produkt uloží do vašeho e-shopu.

Produkt však ještě není přímo viditelný pro zákazníky. K tomu aby ho mohli zákazníci vidět vyberte jeden z (již vytvořených produktů), klikněte na 3 tečky v levé části daného produktu a klikněte na položku “ Přejít na stránku produktu ”:

ukládání produktů ve Webnode

Zobrazí se vám stránka produktu, kterou můžete (podobně jako vaši domovskou stránku) upravovat podle sebe, ale hlavně můžete danou stránku publikovat – kliknutím na tlačítko “ Publikovat ” v pravém horním rohu obrazovky:

Publikace produktu ve Webnode

V tomto bodě bude již váš produkt viditelný i pro zákazníky.

V rámci přidání produktů pro váš e-shop určitě nezapomeňte i na několik dalších důležitých typů obsahu, které prostě každý eshop musí mít svých stránkách mít:

  • Obchodní podmínky – zákazníci by měli být obeznámeni s podmínkami při nákupu produktů z vašeho e-shopu.
  • Stránka s kontakty – pro zvýšení důvěryhodnosti (jako i pro praktické důvody jako je např. reklamace a podpora) byste měli mít připravenou a vytvořenou stránku s kontaktními údaji.
  • Blog – i když tvoření edukačního obsahu není podmínkou pro chod e-shopu, z marketingového pohledu můžete takto získat plusové body a přilákat větší množství potenciálních zákazníků.
  • GDPR – každý vlastník internetového e-shopu má podle nařízení EU povinnost informovat návštěvníky o rozsahu sbíraných dat, účelu sbírání a pod.

💡 Tip: Pokud vás zajímají i jiné e-commerce platformy jako je Webnode pro tvoření a správu internetových obchodů, určitě si přečtěte můj článek Eshopy k pronájmu – které jsou nejlepší? (Seznam)

Was this article helpful for you? Support me by sharing, please. 👍
WordPress Návod v PDF

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here