Co je SEO optimalizace a jak funguje?

Přemýšlíte nad tím, že byste si chtěli založit web a začít se objevovat v Google vyhledávači?

V takovém případě bude SEO pro vás ten pravý začátek!

V tomto komplexním článku se dozvíte vše o tom, co SEO přesně je a co všechno musíte o něm vědět k tomu, abyste mohli začít s optimalizací vašich webových stránek.

All In One Seo Pack

Co je SEO?

SEO (ang. S earch E ngine O ptimization ) je proces optimalizace webových stránek za účelem vylepšení jejich pozic ve výsledcích vyhledávání v Google vyhledávači a v konečném důsledku zvýšení návštěvnosti na webu.

SEO jako odvětví vzniklo již v 90. letech, kdy se poprvé začaly objevovat internetové vyhledávače pro běžné uživatele. V současné době se jedná o jednu z hlavních marketingových odvětví v online prostoru, které se neustále vyvíjí a zlepšuje.

SEO jako takové se orientuje primárně jen na organické (neplacené) výsledky ve vyhledávačích – díky tomu je možné „bezplatně“ dostat návštěvníky z vyhledávače na vaše stránky.

Přestože SEO zahrnuje v podstatě všechny vyhledávače (Bing, Yandex, Baidu, apod.), v praxi se soustředí hlavně na vyhledávač Google, jelikož se jedná o nejpopulárnější vyhledávač ve světě.

Jak SEO funguje (ve zkratce)?

V principu lze SEO popsat velmi jednoduše:

  1. Internetoví uživatelé zadávají klíčová slova do vyhledávače Google a následně se jim zobrazí výsledky se stránkami
  2. Vlastníci webů se snaží optimalizovat své webové stránky pro tato klíčová slova tak, aby se zobrazovaly na nejvyšších pozicích v Google vyhledávači

Zda vlastníte e-shop, píšete blog nebo jednoduše nabízíte služby online, SEO optimalizace vám pomůže dostat relevantní lidi na vaše stránky.

Přestože SEO lze popsat pár větami, v praxi zahrnuje velké množství věcí, které je nutné provést pro úspěšnou optimalizaci vašeho webu.

SEO lze rozdělit na 3 základní aspekty, na které se soustředí:

1. On-page SEO – často nazývané také jako technické SEO. Tento aspekt reprezentuje všechny technické záležitosti webových stránek, které musíte mít pro dobrou optimalizaci pokryty. V praxi to může znamenat spoustu věcí jako jsou například:

  • Výzkum klíčových slov
  • Optimalizace Titulků (v ang. Title Tags)
  • Výkon a rychlost načítání web stránek
  • Viditelnost ve vyhledávačích a pod.

2. Off-page SEO – v praxi zahrnuje zejména kvalitu a množství zpětných odkazů na vaše stránky. Zpětné odkazy indikují webovým vyhledávačům jako je Google to, jak moc autoritativní konkrétní web je a zda (popř. které) spolehlivé weby na něj odkazují. Budování zpětných odkazů (v ang. tzv. linkbuilding ) zahrnuje řadu technik, které vám pomohou kvalitní zpětné odkazy získat jako např.:

  • Tvoření blogů na externích webech
  • Oslovování autoritativních webech emailem
  • Budování a opravování nefunkčních linků
  • Tvoření užitečných linků na forach a pod.

3. Kvalita obsahu – kvalita obsahu na vašich stránkách je jedním z nejdůležitějších aspektů SEO. Pokud máte webové stránky, které mají mizerný (či dokonce škodlivý) obsah, webové prohlížeče je budou jednoduše ignorovat. Přestože „kvalitní obsah“ je poměrně obtížné charakterizovat (jelikož tato kvalita závisí na povaze webu a průmyslu ve kterém se nachází), v principu jde o poskytování užitečného a originálního obsahu pro návštěvníky.

K tomu, aby bylo možné začít s optimalizaci webových stránek v každém z těchto hlavních aspektů, je nutné pochopit, jak fungují samotné webové prohlížeče, jako je například. Google.

Jak fungují webové prohlížeče?

Webový vyhledávač je zkrátka online nástroj, který vyhledává, kategorizuje a poskytuje informace z webových stránek internetovým uživatelům.

Samotný proces webového vyhledávače se skládá ze 3 hlavních kroků, které jsou pro SEO důležité pochopit:

  1. Procházení (v ang. crawling ) – prohledávání nebo crawling je proces, během kterého webový vyhledávač skenuje všechny dostupné web stránky ve světě. Webové vyhledávače používají k tomu malé kousky programů – prohlížečů (v ang. tzv. “ bots “ nebo “ crawlers „), které jednoduše sledují a navštěvují web stránky prostřednictvím hypertextových odkazů (linků). V případě, že se dostanou na novou či vynovenou stránku, tak tito boti naskenují potřebné informace, které se uchovávají v indexu webového vyhledávače
  2. Indexování – kdykoli prohledávače najdou a doručí potřebné informace Google vyhledávači, Google začne analyzovat, kategorizovat a uchovávat shromážděný obsah do svého indexu. Díky tomu mohou být tyto uchované informace použity a zobrazeny uživatelům, kteří je mohou v budoucnu hledat.
  3. Vybírání a řazení – v případě, že uživatel zadá klíčové slovo či frázi do vyhledávače, Google prohlédne svůj index s nasbíranými informacemi a vybere ty stránky s obsahem, které by mohly být nejlepšími odpověďmi na zadaná klíčová slova od uživatele.

Vybírání a řazení obsahu, resp. výsledků vyhledávání pro uživatele je ovlivněno velkým množstvím algoritmů a signálů, které vyhledávače jako Google používají.

Pro SEO je však nesmírně důležité těmto signálům porozumět, jelikož jen díky nim je možné se dostat na nejvyšší pozice ve výsledcích vyhledávání v Google.

Google algoritmus a signály

Google algoritmus je laicky řečeno komplexní systém, který analyzuje a hodnotí veškerý obsah (resp. web stránky), které má k dispozici pro zobrazování.

Samotný algoritmus a většina signálů jsou samozřejmě nedostupné veřejnosti, avšak mnoho z těchto signálů jsou známé a potvrzené i samotnými reprezentanty od Googlu.

K tomu, aby Google zobrazoval ty nejlepší a nejkvalitnější webové stránky ve výsledcích vyhledávání, bere v úvahu různé faktory při hodnocení stránek jako jsou:

  • Relevanci stránky – vyhledávače jako jsou Google se vždy snaží pochopit, co pod konkrétním klíčovým slovem uživatel hledá a poskytnout mu relevantní stránky, na kterých by mohl nalézt uspokojující odpověď.
  • Dostupnost web stránek – každý web, který se chce zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, musí být přístupný pro Google k tomu, aby jej mohl skenovat a vyhodnotit.
  • Kvalitní a originální obsah – na světě existují stovky a tisíce možných stránek, které se snaží zobrazit na konkrétní klíčová slova. K tomu, aby se mohli dostat na přední místa, však musí poskytovat ten nejlepší obsah ze všech ostatních webstránek.
  • Rychlost webové stránky – samotná rychlost načítání stránek pro uživatele ovlivňuje pozici stránek ve vyhledávači.
  • Optimalizace pro zařízení – webové vyhledávače jako je Google sledují také to, jak se zobrazuje stránka na různých typech zařízení (počítač, mobil, tablet apod.).
  • Zabezpečení webu – pokud by web stránky nebyly pro běžné uživatele bezpečné, Google je prostě nebude poskytovat jako relevantní výsledky ve svém vyhledávači.

Výše zmíněné signály jsou jen zlomek toho, co všechno Google při hodnocení a seřazení webových stránek využívá (samotný algoritmus bere v úvahu několik stovek signálů , které ovlivňují pozice jednotlivých stránek v Google vyhledávači).

Z pohledu SEO je proto důležité je brát v úvahu a snažit se optimalizovat stránky tak, aby vyhovovaly Google signálům a dostaly vás na top pozice pro daná klíčová slova.

Pojďme se nyní podívat na praktické fundamentální kroky, které jsou pro SEO optimalizaci nevyhnutelné.

On-page SEO

On-page SEO, jak již ze samotného názvu vyplývá, se týká především SEO aspektů, které můžete aplikovat přímo na stránkách. Existuje nespočet on-page technik, které se využívají, avšak zde si vzpomeneme jen ty nejhlavnější.

1. Vyhledávání a analýza klíčových slov

Vyhledávání klíčových slov, na která se chcete zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, je jedním z nejzákladnějších úkolů v oblasti SEO.

Jinými slovy – chcete-li se zobrazovat na populární klíčová slova v Google vyhledávači, musíte nejprve zjistit, které to jsou .

Průzkum a analýza klíčových slov vám však přináší i jiné důležité benefity:

  • Poznáte vaše odvětví – během vyhledávání klíčových slov máte možnost zjistit, jaká témata ve vašem odvětví lidí zajímají, která témata jsou populární více a která méně a na základě toho se můžete rozhodnout, jaké stránky budete vytvářet.
  • Plánování obsahu na webu – klíčová slova vám pomohou si promyslet, který obsah byste měli tvořit. Ať už se jedná o blogové stránky, produkty apod., díky klíčovým slovům můžete reálně začít tvořit obsah.

Jak najít klíčová slova pro SEO?

Pokud jste úplný začátečník v oblasti SEO, prvním nejjednodušším krokem je zkrátka brainstorming – promyslete si, jaká klíčová slova by mohla vystihovat nejlépe váš web i popřemýšlet, pomocí kterých klíčových slov by vás mohli lidé v Google vyhledávači najít.

a) Google “našeptávače”

Při zadávání klíčových slov do Google vyhledávače jste si již jistě dávno všimli, že nabízí také různé další návrhy slov/vět, které byste mohli při hledání používat.

Google našeptávač - příklad

Tato slova jsou stejně podstatná i v oblasti SEO, jelikož odrážejí fráze, které lidé nejčastěji používají u konkrétního klíčového slova, které jste zadali.

Rovněž můžete najít různá klíčová slova iv částech “ Podobné dotazy ” a “ Související vyhledávání ”, které se na stránkách Google občas zobrazují.

Google související poptávky - příklad

Přestože jde o velmi primitivní a nepřesný způsob, jak najít vhodná klíčová slova , je to jeden z nejjednodušších způsobů

b) SEO nástroje pro klíčová slova

Pokud plánujete zahájit seriózní SEO strategii, budete se muset obrátit na profesionální nástroje pro vyhledávání klíčových slov.

Tyto nástroje vám pomohou během několika minut či dokonce vteřin nalézt všechna relevantní slova, která lidé obvykle při vyhledávání zadávají spolu s různými užitečnými daty jako je například. počet vyhledávání měsíčně, náročnost klíčového slova a pod.

Mezi nejpopulárnější SEO nástroje, které se v současné době běžně používají patří například:

  • Ahrefs – “ all-in-one ” SEO nástroj, který pokrývá nejen vyhledávání klíčových slov, ale i další aspekty SEO
  • Mangools – jednoduchý a výhodný balíček SEO nástrojů, který můžete začít používat i jako úplný začátečník
  • Collabim – populární SEO nástroj v České a Slovenské republice, který si oblíbilo množství domácích vlastníků web stránek
  • Plánovač klíčových slov od Google Ads – jedná se o bezplatný SEO nástroj přímo od Google, který vám pomůže (i když s určitými omezeními) vyhledat relevantní klíčová slova.

V principu fungují všechny tyto SEO nástroje stejně – jednoduše zadáte svá základní klíčová slova, která jste si promysleli a nástroj vám zobrazí stovky ne-li tisíce dalších klíčových slov, která mohou být pro vás důležité spolu s dalšími důležitými metrikami o nich.

Co mě přivádí k dalšímu důležitému aspektu klíčových slov – metriky

Metriky klíčových slov

Cílem vyhledávání a analýzy klíčových slov pro váš web je v zásadě najít taková klíčová slova, která jsou pro vás relevantní, mají vysoký počet vyhledávání a nízkou náročnost (nebo obtížnost) se na ně zobrazovat v Google vyhledávání.

Pojďme se podívat na tyto metriky poněkud blíže:

1. Počet vyhledávání – jde pravděpodobně o nejpřímočarejší metriku: pokud chcete aby váš web našlo v Google vyhledávači co největší množství lidí, musíte se snažit optimalizovat své stránky pro ta „největší“ klíčová slova.

Samozřejmě je však nutné brát v úvahu fakt, že pokud máte teprve začínající web, bylo by pro vás téměř nemožné začít hned od začátku se snažit „rankovat“ na vysokých pozicích pro taková klíčová slova.

2. Náročnost klíčového slova – jde o metriku, která vyjadřuje jak silná je konkurence při daném klíčovém slově.

U většiny SEO nástrojů je tato hodnota jednoduše vyjádřena na stupnici od 0 do 100. Jedná se o důležitou metriku, která vám napoví nejen to, jaké máte šance se zobrazovat v Google vyhledávači na konkrétní klíčové slovo, ale také které konkurenční weby jsou ty „nejsilnější“ ve vašem odvětví.

Náročnost klíčového slova stoupá s autoritou stránek, které se na něj zobrazují – čím jsou stránky autoritativnější, tím je náročnost klíčového slova větší.

3. Relevance klíčového slova – jde snad o jednu z nejpodstatnějších metrik při vyhledávání klíčových slov.

To, zda je určité klíčové slovo pro váš web relevantní zjistíte jednoduše analýzou Google stránky s výsledky vyhledávání (v ang. SERP ) a prohlížením si stránek, které se na Google stránce zobrazují.

Při pohledu na SERP tak hned zjistíte, zda by bylo dané klíčové slovo pro vás relevantní a zda se shoduje se záměrem vaší potenciální stránky.

Záměr a relevance klíčového slova lze vyjádřit 4 typy klíčových slov:

  • Navigační klíčová slova – jde o slova, která uživatel zadává do Googlu za účelem hledání konkrétní značky, místa, webu a pod. (Např. klíčové slovo: samsung ):
navigační klíčové slovo - příklad
  • Informační klíčová slova – jde o slovo/slova, za kterými se snaží uživatel najít určitou informaci (např. klíčové slovo: “ jak nafoukat pneumatiku ”):
  • Transakční klíčová slova – slova, pomocí kterých se snaží uživatel najít produkt/službu za účelem potenciálního nákupu (např. “ adidas samba tenisky ”):
  • Komerční klíčová slova – slovo/fráze, při kterém se uživatel Googlu snaží najít informace o konkrétním produktu nebo službě (např. “ apple iphone 12 recenze ”):

S použitím SEO nástrojů a analyzováním vyhledávannosti, náročnosti a relevance klíčových slov si můžete vytvořit seznam frází, které následně můžete využít pro optimalizaci obsahu na vašich webových stránkách.

Zpracování klíčových slov pro stránky

Jednotlivá klíčová slova mohou často vyjadřovat jednotlivá témata, o která se uživatelé zajímají, ale i naopak – několik klíčových slov mohou také vyjadřovat jedno téma.

Pro příklad: klíčová slova jako jsou “ iphone 12 cena ”, “ iphone 12 černý ” či “ iphone 12 nákup ” vyjadřují jedno téma – stránku s produktem iPhone 12, o který by měli uživatelé zájem.

Na základě toho je proto důležité se podívat na seznam klíčových slov, která jste získali a seskupit dohromady ta, která by mohla vyjadřovat stejné téma – daná skupina tak bude reprezentovat 1 stránku, kterou následně budete optimalizovat na tato klíčová slova.

Dané téma na stránce je však důležité optimalizovat jen na 1 hlavní klíčové slovo (v ang, “ focus keyword ”) ze skupiny.

Při výběru tohoto klíčového slova proto musíte brát v úvahu všechny metriky, které jsme si již vzpomněli (počet vyhledávání, náročnost a relevance).

Pojďme se nyní podívat na to, jak tato vybraná klíčová slova reálně využijete pro optimalizaci vašeho webu.

2. Optimalizace obsahu

V případě, že již máte vybraná klíčová slova, na která chcete optimalizovat vaše webové stránky, můžete je začít implementovat.

Klíčová slova se přidávají na několik důležitých míst na web stránkách.

a) Titulky a meta popisy

Titulky (title tags) jsou jedním z důležitých míst, kde by se mělo nacházet vaše klíčové slovo (titulek je nadpis, který se bude zobrazovat v rámci vaší stránky v Google vyhledávači).

Meta popis (meta description) by měl rovněž za ideálních podmínek obsahovat vaše klíčové slovo.

V zásadě je důležité , aby tyto 2 elementy obsahovaly vaše vybrané klíčové slovo přirozeně tak, aby sumarizovalo obsah vaší stránky.

klíčové slovo v title tag a meta popisu - příklad

b) URL

Přestože URL jako takové není nejdůležitější signál pro Google, určitě byste měli do něj zahrnout vaše klíčové slovo – adresa vaší URL by měla být také krátká, čitelná a výstižná.

c) Nadpisy, podnadpisy, hlavní obsah

V rámci obsahu je poměrně důležité, aby se v hlavním nadpisu (H1) a podnadpisech (H2) nacházelo vaše klíčové slovo.

Nakonec by se klíčové slovo mělo několikrát objevit iv hlavním textu/obsahu na vaší stránce.

Důležité je si však uvědomit, že byste neměli vkládat/psát klíčové slovo takříkajíc „nasilu“ – Google vyhledávač může vnímat nepřirozené spamování klíčových slov na stránkách jako negativní signál.

d) Metadata obrázků

Klíčové slovo můžete vložit také do různých metadat obrázků, jako jsou:

  • Název souboru obrázku
  • Titul obrázku
  • Alternativní text obrázku
  • Popis obrázku

Z pohledu SEO je nejdůležitější alternativní text (alt text) nakolik slouží jako popis obrázku pro zrakově postižené návštěvníky i popis pro vyhledávače jako je Google (které daný obrázek také doslova „nevidí“).

Pokud používáte pro správu vašeho webu WordPress , můžete alt text přidávat k obrázkům jednoduše přímo v editoru:

alt text ve WP - příklad

e) Anchor text

Anchor text je viditelná část hypertextového odkazu – linku. Text takových linků indikuje webovým vyhledávačům téma, o čemž daná linkovaná stránka může být.

Pokud tedy odkazujete na vaše stránky pomocí linků, je důležité, aby tyto linky obsahovaly vaše vybraná klíčová slova.

Stejně to platí iu externích odkazů z jiných webů – pokud dané anchor texty obsahují vaše vybrané klíčové slovo a linkují na vaši stránku, Google usoudí, že vaše stránka má něco společného s tématem, které se za klíčovým slovem ukrývá.

➡️ Poznámka: Přestože vkládání klíčových slov do anchor textů je důležité, neměli byste to s nimi přehánět a hlavně se nesnažit manipulovat se všemi externími odkazy, které by na vás mohly linkovat.

Google totiž penalizuje umělé vytváření linků, které obsahují jen 1 stejný anchor text.

f) „Mobile-friendly“ optimalizace

Google jako webový vyhledávač, hodnotí obsah na stránkách především v mobiné podobě.

V praxi to znamená, že váš obsah musí být dobře optimalizován pro mobilní zařízení – v opačném případě by to mohlo mít dopad na vaše pozice ve výsledcích vyhledávání.

Webové stránky, které jsou optimalizovány pro mobilní zařízení by proto měly mít – responzivní design.

Jedná se o navigační elementy na stránkách, které se přizpůsobí velikosti obrazovky na zařízení (ať už jde o lišty, obrázky, linky ale i samotný text).

Pokud máte kvalitní WordPress téma, nemusíte se tohoto faktoru obávat – většina WordPress šablon pokrývá i mobilní zařízení, díky čemuž se zobrazí uživatelům korektně i na mobilech a tabletech.

Pokud chcete otestovat kompatibilitu vašich webových stránek pro mobilní zařízení, můžete je otestovat v Testu pro mobilní zařízení od Googlujednoduše vložte do nástroje URL stránku a po pár vteřinách vám ji nástroj vyhodnotí :

mobile friendly test- příklad

g) Interní linky

Interní hypertextové odkazy jsou esenciálním aspektem v SEO – díky nim mohou vyhledávače najít všechny vaše dostupné stránky na webu a postupně je ukládat do Google Indexu.

Kromě toho však interní linky slouží také jako navigace pro uživatele, díky čemuž můžete zlepšit uživatelskou zkušenost na vašem webu a v konečném důsledku zůstanou lidé na stránkách déle.

Interní linky také slouží i jako SEO signál – linky přenášejí hodnotu (tzv. link juice nebo PageRank ) linkovací stránky na odkazující stránku .

V praxi to znamená, že pokud linkujete na důležité stránky na svém webu z ostatních stránek, které vlastníte, Google může usoudit, že daná stránka je důležitá a zvýší její pozici ve výsledcích vyhledávání.

Existuje několik typů interních linků, které můžete na stránkách využít jako např.:

  • Kontextuální linky – jedná se o klasické linky v rámci samotného obsahu, které mohou uživatele zajímat
  • Linky v menu – navigační linky, které rychle přemístí uživatele na obsah, který na webu hledá
  • Kategorie – podobně jako u menu slouží takové linky pro rychlou navigaci

h) Sitemap

Sitemap je v podstatě seznam všech stránek na vašem webu, které chcete, aby byly nalezeny webovými prohlížeči.

Pomocí sitemapy tak můžete urychlit proces prohledávání webu Google boty a tím pádem se můžete rychleji objevit ve výsledcích vyhledávání.

Pokud vlastníte malý web jen s pár stránkami, sitemap nemusí být vaší prioritou, avšak jakmile se váš web bude rozrůstat, bude třeba sitemapu eventuelně implementovat.

Implementace sitemapy je poměrně jednoduchá – jediné co k tomu potřebujete je si nainstalovat do WordPress u jeden ze SEO pluginů jako je například Yoast SEO, který vám s tím pomůže.

i) Zabezpečení HTTPS

HTTPS je v současnosti nezbytností pro jakýkoli web na světě – jde o bezpečnostní prvek který chrání uživatele před zneužitím jejich údajů.

Kromě toho je HTTPS také jedním ze signálů pro Google , podle kterého hodnotí web stránky ve výsledcích vyhledávání:

https zabezpečení - příklad

Certifikát SSL pro HTTPS zabezpečení lze sehnat bezplatně a rychle, stačí si jen vybrat jednu z bezplatných možností jako je například Let’s encrypt .

j) Rychlost web stránek

Rychlost, jakou se načítají a zobrazují stránky uživatelům, je jedním z nejdůležitějších aspektů z pohledu SEO.

Pokud by se vaše stránky načítaly uživatelům příliš dlouho, jednoduše z nich odejdou – nemluvě o tom, že Google vyhledávač také měří rychlost vašeho webu a na základě toho může zvýšit nebo snížit pozice vašich stránek ve výsledcích vyhledávání.

Pokud chcete zjistit jakou máte průměrnou rychlost načítání vašich stránek, můžete použít různé bezplatné nástroje jako je například Google PageSpeed ​​Insights .

Samotné optimalizace rychlosti lze dosáhnout různými způsoby:

1. Rychlý a kvalitní webhosting – jednou z priorit při optimalizaci webu by mělo být zajištění dobrého webhostingu. Pokud máte pomalý webhosting, rychlost vašeho webu nebudete mít příliš ovlivnit.

2. Implementujte cache paměť ukládání do cache paměti je proces, při kterém se ukládají části vaší stránky uživatelem nebo serverem tak, aby bylo jejich další načtení mnohem rychlejší.

Ukládání do vyrovnávací paměti lze dosáhnout pomocí WordPress pluginů jako je například WP Rocket .

3. Optimalizace obrázků – obrázky na stránkách jsou jedním z největších žroutů rychlosti načítání.

Proto je důležité, abyste jim vždy věnovali pozornost a snažili se jich optimalizovat co nejvíce pro webové vyhledávače.

Optimalizace obrázků pro zrychlení vašeho webu lze dosáhnout například použitím vhodného formátu pro obrázky – nejčastěji se na stránkách využívá formát JPEG na kolik zabírá nejméně místa a poměrně dobře zachovává kvalitu obrázků.

Pokud byste však potřebovali vysokou kvalitu u některých ilustrací, můžete použít také formát PNG.

Kvalita obsahu

V současné době je snaha o rankování na vysokých pozicích v Google vyhledávači prakticky pro jakékoli klíčové slovo velmi náročné – většina klíčových slov totiž zobrazuje stovky ne-li tisíce stránek s podobným obsahem.

Z toho důvodu je více než kdykoli minulosti důležité vytvářet kvalitní obsah, který uživatele Googlu uspokojí natolik, aby vaše stránky navštěvovali neustále.

Kvalita obsahu je poměrně obtížné definovat, avšak v zásadě zahrnuje:

  • Důkladně pokrytí daného tématu – prostě musíte vytvořit lepší obsah než vaše konkurence
  • Aktuální údaje – poskytnutí nejnovějších informací vám zvýší šance se dostat na přední místa ve výsledcích vyhledávání
  • Expertíza – u určitých témat je důležité prokázat, že jste odborník a víte jaký obsah svým návštěvníkům poskytujete

Kromě toho však v SEO musíte dokonale vyladit vzhled a výkon vašeho webu – UX design.

a) UX (User-Experience)

UX design zahrnuje řadu aspektů – od vzhledu stránky, přes rozdělení částí na vaší stránce až po čitelnost obsahu.

Přestože neexistuje přímé pravidlo, jak byste měli svůj web designovat, určitě byste se měli řídit těmito tipy:

  • Zobrazujte nejdůležitější obsah jako první – žádného návštěvníka nezajímají vedlejší témata, produkty a pod. Pro uživatele je důležité najít to, co potřebuje co nejdříve.
  • Přidejte vizuální elementy – obrázky, videa, ilustrace a pod. zlepší dojem uživatele
  • Čitelný text – vyhněte se zvláštním fontům, které se obtížně čtou. Rovněž byste měli rozdělovat text na stránkách do malých paragrafů a částí (a ne vytvářet velké stěny textu, které se obtížně čtou)

b) Délka obsahu

U stránek jako jsou blogy či jiné textové stránky je důležité, aby byla témata pokryta co nejvíce a co nejlépe.

V dnešní době vám už nestačí napsat jednoduchý blog-post o délce 500 slov – uživatelé Googlu chtějí více kvalitních informací o tématu a to s obsahem, který jde do hloubky problematiky.

Samozřejmě to neznamená, abyste uměle prodlužovali text jen za účelem zvýšení počtu slov na stránce – v takovém případě si můžete jen uškodit a ne pomoci.

💡 Tip: Pokud si nejste jisti, do jaké míry byste měli pokrýt určité téma, na které se chcete zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, jednoduše si prohlédněte top 10 stránek, které se pod vybraným klíčem slovem zobrazují.

Délka a kvalita jejich obsahu vám napoví, do jaké míry byste měli minimálně se snažit vytvořit kvalitní stránku s obsahem.

Off-page SEO a link building

Off-page SEO optimalizace se primárně zaměřuje na získávání externích zpětných odkazů – backlinků.

Externí linky jsou jedním z nejdůležitějších SEO faktorů, které ovlivňují pozici stránek v Google vyhledávači – jejich počet a kvalita mohou vyzvednout stránku na nejvyšší pozice v Google ale i naopak, při manipulaci s linkami může dojít k penalizaci stránek.

Kvalita zpětného odkazu z určité stránky je definována metrikou PageRank – jde o hodnotu, podle které si Google vyhledávač vyhodnocuje stránky a jejich externí linky.

PageRank je definován 3 hodnotami:

  • Počet zpětných odkazů – hodnota PageRanku konkrétní stránky stoupá s počtem získaných zpětných odkazů
  • Počtem linků na dané stránce – hodnota PageRanku dané stránky se rozptyluje napříč dalšími stránkami, na které původní stránka linkuje
  • Hodnota PageRank externí odkazů – hodnota PageRanku 1 stránky je ovlivněna i PageRankem ostatních stránek, které na ni linkují.

V rámci off-page SEO je proto důležité se snažit získat zpětné odkazy na vaše stránky z takových webů, které mají vysokou autoritu, jsou relevantní pro váš web a dosahují vysoké pozice ve výsledcích vyhledávání.

V praxi to znamená, že pokud byste si nasbírali 1000 zpětných odkazů z malých webů, kterým se moc v Google vyhledávači nedaří, nemělo by to téměř žádný pozitivní vliv na váš web.

Naopak, pokud by se vám podařilo získat 2 – 3 zpětné odkazy z větších a úspěšných webů, Google by je vzal v úvahu a vaše pozice v výsledcích vyhledávání by se mohly zvýšit.

Nofollow vs. Dofollow

U linků je důležité si uvědomit, že ne všechny by měly přenášet hodnotu PageRank – některé linky (jako například affiliate odkazy či linky v komentářích) zkrátka nechcete, aby měly vliv na vaše pozice v Google vyhledávači.

V takovém případě můžete implementovat tvz. „nofollow“ atribut. – jedná se o malý kousek HTML kódu v daném linku, který indikuje vyhledávačům jako je Google, aby daný link nebraly v úvahu při hodnocení stránky:

no follow link - příklad

Díky tomu můžete mít tak plně pod kontrolou všechny linky na vašich stránkách a můžete se rozhodovat, které by měly přenášet hodnotu PageRank na jiné stránky a které ne.

SEO agentury

Pokud jste se dostali až sem, jistě jste si už uvědomili, že SEO je poměrně zdlouhavá a náročná aktivita.

Nemusíte se však bát – pokud nemáte v plánu se plně oddat optimalizaci web stránek, existují různé SEO agentury a SEO specialisté, kteří vám umí pomoci se SEO na vašem webu a zajistí tak pro vás vyšší pozice v Google vyhledávači.

Existují různé typy SEO agentur – některé se orientují čistě jen na on-page SEO nebo off-page SEO, jiné zase dokáží pokrýt všechny aspekty, které s sebou SEO přináší.

Při výběru SEO agentury či specialisty záleží hlavně na tom, co přesně potřebujete a hledáte a dobře komunikovat s danou agenturou o aktivitách, které si přejete udělat na vašich stránkách.

WordPress pluginy pro SEO optimalizaci

Optimalizaci WordPress stránky pomáhají nastavit více WordPress pluginy. Nejznámější WordPress pluginy pro SEO optimalizaci jsou Yoast SEO a All in One SEO Pack .

💡 Tip : Pokud byste potřebovali poradit s určitým aspektem SEO, můžete mě kontaktovat na e-mailovou adresu: vladimir.jurosko@gmail.com .

Jako WordPress nadšenec a programátor mám dlouholeté zkušenosti s optimalizací web stránek díky čemuž vám můžu pomoci, případně doporučit odborníky, kteří vám se SEO optimalizaci velmi rádi pomohou.

 

WordPress Návod v PDF

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here