Co jsou platební brány a jak fungují? Které jsou nejlepší?

Platební brány umožňují zákazníkům na e-shopech nakupovat rychle a pohodlně z domova. Přečtěte si jak fungují a která vrata jsou nejlepší!

platební brány

Co je platební brána?

Platební brána je platforma, která umožňuje zákazníkům na webových stránkách či e-shopech využívat různé online platební metody (např. platbu kartou, platbu bankovním převodem, platbu pomocí elektronické peněženky apod.).

Díky platebním branám mohou zákazníci rychle, bezpečně a snadno nakupovat online služby či produkty, aniž by museli provádět zdlouhavé platební úkony k uskutečnění transakce.

Mezi nejčastější online platební metody, které lze uskutečnit díky platební bráně jsou:

  • platba kartou
  • online platba
  • platba pomocí internet bankingu
  • elektronická peněženka

Jak platební brána funguje?

Přestože to na první pohled tak nemusí vypadat, platební brána je poměrně komplexní proces různých systémů, které uživatel nevidí, ale na pozadí se dějí.

Samotná platební brána se skládá z několika entit:

  • Platební brána – systém, který zahrnuje různé platební metody (platby kartou, převody apod.)
  • Transakční procesor – technický zajišťovatel samotného převodu, který se stará o to, aby celý platební proces proběhl hladce
  • Asociace platebních karet – instituce, které umožňují vydávat platební karty (VISA nebo Mastercard) a které udávají standardy o kartách a poplatcích za ně
  • Vydavatel karty – konkrétní banka, která uživateli platební kartu může poskytnout

V praxi funguje platební brána přibližně takto:

  1. Zákazník uskutečnil nákup na e-shopu a vyplnil všechny potřebné údaje pro platbu pomocí platební brány
  2. Transakční procesor tyto údaje obdrží a pošle je zašifrované do systému, který spravují asociace platebních karet
  3. Tyto asociace následně propojí dané údaje od uživatele (resp. jeho nákup) s vydavatelem karty (tedy bankou)
  4. Vydavatel karty (banka) zkontroluje údaje a schválí/neschválí daný nákup uživatele (např. podle toho, zda vůbec daný uživatel má dostatečnou částku na svém účtu pro uskutečnění transakce).
  5. Po schválení nákupu následně vydavatel karty informuje transakční procesor o tom, že daný nákup je schválen.
  6. Transakční procesor tak může pomocí platební brány navýšit účet e-shopu o peníze za nákup od zákazníka a následně může začít vyřizování objednávky.

💡 Poznámka: U platebních kart je důležité rozlišovat, které karty jsou regulovány a neregulovány , resp. jaký je mezi nimi rozdíl:

  • Regulované platební karty: jedná se o „tradiční“ platební karty, které využívají běžní zákazníci (jako např. Visa, MasterCard, Maestro karty apod.). Tyto karty jsou regulovány směrnicemi EU a vztahují se na ně konkrétní poplatky za maximální mezibankovní platby.
  • Neregulované platební karty: jedná se o různé druhy platebních karet (VISA Electron, firemní karty VISA, Maestro karty apod.), které byly vydány mimo Evropský hospodářský prostor. U těchto kart není přímo regulována cena poplatků, díky čemuž bývají ceny za transakce podstatně vyšší.

U neregulovaných platebních kart je důležité si uvědomit, že jako internetový obchod můžete mít podstatně vyšší poplatky za uskutečnění transakce.

Při větším počtu zákazníků je proto vhodnější si vybrat takovou platební bránu, u které lze zablokovat transakce neregulovanými platebními kartami.

Proč se vyplatí mít platební bránu na webu?

Benefity platební brány jsou poměrně jasné – místo toho, aby zákazník musel doslova převést peníze ze svého účtu na účet e-shopu (jak tomu bývá při klasickém převodu), může využít jednu z metod online platby (jako např. platba pomocí elektronické peněženky), které jsou podstatně jednodušší.

Platební brána tak urychluje celý proces nakupování online, což je v konečném důsledku komfortnější jak pro zákazníka, tak pro prodejce.

Populární platební metody

Elektronická peněženka

Elektronická peněženka (jako např. PayPal, GooglePay apod.) je jeden ze způsobů platby, kterou může zákazník u platební brány využít.
Princip elektronické peněženky je jednoduchý:

  • Údaje zákazníka jsou přímo uloženy v elektronické peněžence
  • Zákazník se přihlásí do elektronické peněženky pomocí hesla a zaplatí za produkt již s vyplněnými údaji o platbě
    Podle typu peněženky se buď odečte částka přímo z ní nebo se spojí s bankovním účtem zákazníka a strhne mu peníze za produkt přímo odtud.

Elektronické peněženky jsou populární zejména díky své jednoduchosti – zákazník zaplatí za produkt během jednoho-dvou kliknutí a nemusí vyplňovat již žádné další údaje.

Mobilní brána

Mobilní brána (jako např. Premium SMS či mPlatba) je způsob platby, kterou může zákazník u platební brány využít.

Přestože se tento způsob nevyužívá tak často jako např. elektronická peněženka, přece se používá při platbách, které mají nižší částky – zákazník jednoduše odešle SMS zprávu a díky ní se mu odečte z jeho kreditu či paušálu částka za produkt či službu, kterou si chce koupit a tím pádem se uskuteční transakce.

Mobilní brány se využívají zejména u malých částek za virtuální produkty (jako např. za eBooky, hromadné slevové kupóny či za los v nějaké soutěži).

Platby přes QR kód

Přestože nejde tak zcela o platební bránu, je to stejně populární způsob online nakupování – zákazník může jednoduše naskenovat QR kód na stránce pomocí aplikace.

Aplikace následně zpracuje údaje QR kódu a zrealizuje nákup – resp. stáhne peníze z vašeho účtu a zaplatí za produkt nebo službu.

Jak si vybrat platební bránu

Výběr platební brány je poměrně individuální záležitost – v závislosti na vašem „niche“, e-shopu a typu prodeje můžete preferovat určité platební brány a jiné ne.

V každém případě je několik aspektů, které byste měli při výběru platební brány zvážit:

  • Zabezpečení a anonymita – ochrana vašich potenciálních zákazníků je prvořadá a proto byste si měli být vědomi toho, zda a jak daná platební brána zachází s osobními údaji uživatelů.
  • Zákaznická podpora – v případě problémů s platbou či samotnou platební bránou by mělo být možné se rychle a efektivně spojit se zákaznickou podporou, která problémy s platebními bránami řeší.
  • Kompatibilita s vaším CMS – v některých případech může při výběru platební brány zavážit i kompatibilita s vaším webem, resp. s CMS na kterém je postaven. Některé platební brány totiž může být náročné nainstalovat na váš web a tím pádem bude nutné mít k dispozici programátora, který vám s tím pomůže – tím pádem se cena za platební bránu navýší o jeho služby.
  • Rychlost převodu za transakce – jistě oceníte, pokud vám peníze od zákazníka přijdou co nejrychleji na váš bankovní účet
  • Počet a typy platebních metod – čím více je daná platební brána pokrývá, tím více můžete vyhovět zákazníkům, kteří mohou preferovat jen určitou metodu platby
  • Transakce v cizích měnách a jazyk – pokud váš eshop nabízí své zboží zákazníkům v různých zemích, měli byste se ujistit, zda platební brána umožňuje transakce v různých měnách a rovněž poskytuje různé druhy překladů při platbě.
  • Responzivní design a příjemné rozhraní – každý zákazník ocení přehledné menu platby, kterému může rychle porozumět a dokáže se pohodlně rozhodnout jak zaplatí za zboží

Cena platební brány

Při zakoupení platební brány pro váš eshop je nutno si uvědomit různé druhy poplatků, které vám díky tomu mohou vzniknout.
Mezi základní poplatky, které jsou zahrnuty v ceně za platební bránu jsou například:

  • poplatky za aktivaci, vedení a monitoring platební brány
  • poplatky za uskutečnění transakce (např. pomocí platební karty)
  • poplatky za vytváření faktur a pod.

Kromě výše uvedených základních poplatků však musíte platit i za samotné transakce – tyto poplatky se počítají na několika úrovních.

U platební brány budete muset platit za váš celkový měsíční obrat, kterého jste pomocí platební brány dosáhli, stejně jako za průměrně částky a počet transakcí, které se v platební bráně uskutečnily, jakož i za typy karet, které byly v platební bráně použity.

Kromě toho se při poplatcích bere v úvahu i to, co přesně zákazníkům nabízíte, resp. jaký typ zboží prodáváte.

Jak získat platební bránu pro eshop

Pro odsouhlasení spolupráce mezi platební bránou a vámi, resp. vaším webem musíte splňovat hned několik podmínek, které jsou důležité z pohledu legislativy, bank iz pohledu asociací, které platební brány zprostředkovávají:

  • Název a popis produktů na webu – každý z vašich produktů musí mít uvedené jméno, cenu za nákup i měnu. Stejně tak musíte mít ke každému produktu i popis tak, aby zákazník přesně věděl, co nakupuje.
  • Způsob platby a způsob dopravy
  • Údaje o vaší firmě (název, adresa, kontaktní údaje, IČ apod.)
    Obchodní podmínky eshopu
  • Reklamační řád eshopu – zákazník musí mít jasně napsáno v reklamační sekci, jak postupovat při reklamaci zakoupeného zboží
  • Informace o ochraně osobních údajů

Kromě výše uvedených údajů musíte rovněž získat souhlas s opakovanými platbami (pokud je plánujete implementovat na váš eshop) i mít jasně uvedené logo platebních karet v platební bráně.

💡 Poznámka: U rizikového zboží (jako např. tabák či alkohol) může být proces schválení platební brány o něco složitější, protože ne každá platební brána transakce za takové zboží podporuje.

Nejlepší platební brány

Nejlepší platební brány na Slovensku (a Česku):

Besteron

platební brána Besteron logo

Besteron jako platební brána se využívá hned v několika zemích (jako např. v České Republice, Polsku, Slovinsku apod.).

Při uhrazení transakce za použití této platební brány vyskočí zákazníkovi pop-up okno, resp. není nutné zákazníka přesměrovat na jinou stránku.

Přestože Besteron je poměrně nováčkem na trhu s platebními branami, nabízí velmi výhodné cenové balíčky pro online obchody.

Besteron nevyžaduje téměř žádné poplatky za převody peněz na účet a lze nastavovat platby s nebo bez autorizace zákazníka.

Mezi negativum by se však dala zařadit menší nekompatibilita s některými pluginy – Besteron může mít problém s platformami eshopů.

V takovém případě je proto vždy lepší zkontrolovat, jestli byste tuto platební bránu vůbec mohli nainstalovat na váš eshop.

FastSpring

platební brána FastSpring logo

FastSpring je univerzální platební brána, kterou může využít téměř jakýkoli eshop za poměrně výhodné ceny.

Rovněž poskytuje bezplatnou demo verzi vrat, kterou si jednoduše implementujete na váš eshop a tak si můžete vyzkoušet, zda by vám tato platební vrata vyhovovala.

FastSpring zahrnuje v sobě hned několik pozitiv jako jsou například:

  • Integrace brány pro mobilní aplikace
  • Možnost zobrazení brány ve formě pop-up okna
  • Možnost platby pomocí elektronické peněženky

Jedním z negativ je však nedostupný ceník, který si nemůžete jen tak prohlédnout.

Braintree

platební brána Braintree

BraintreePayments je americká platební brána, která byla založena již v roce 2007 – v současnosti však již patří firmě PayPal.

Jedná se o populární platební bránu, kterou používají stovky eshopů v různých zemích světa.

Mezi hlavní pozitiva, která vám může Braintree nabídnout, je elektronická peněženka (pro Apple Pay, Google Pay, PayPal apod.), jakož i možnost integrace brány pro vlastní mobilní aplikace.

Při zakoupení této platební brány je však důležité brát v úvahu omezenost měn, ve kterých může zákazník platit – Braintree si účtuje poplatky za měny, které standardně nenabízí.

GoPay

platební brána GoPay logo

GoPay je jeden z nejznámějších poskytovatelů platebních bran v České a Slovenské republice, který funguje již od roku 2007.

Služby Gopay využívají v současnosti tisíce eshopů, resp. desetitisíce zákazníků po celém světě.

Kromě toho se tato platební brána soustřeďuje i na různé měny jako jsou například koruny, dolary, libry, forinty, eura a pod.

Kromě různých měn a možností plateb poskytuje GoPay také platbu v bitcoinech (což určitě někteří „hardcore mineři“ ocení).

Jednou z nevýhod je však míra poplatků v případě eshopů, které mají ze začátku nízké obraty – poplatky za transakce se mohou v takových případech značně navýšit.

GoPay lze vyzkoušet jako demo verzi pro případ, že byste si nebyli jisti, zda by vám taková platební brána vyhovovala.

Mezi největší přednosti GoPay platební brány je jeho rozmanitost – Gopay nabízí řadu způsobů online plateb (přibližně 55 platebních metod) jako jsou např.. elektronická peněženka, platby pomocí QR kódu či dokonce platby prostřednictvím mobilní brány.

ComGate

platební brána Comgate logo

Comgate je česká platební brána, která funguje již od roku 2000 a která je kontrolována Českou národní bankou.

ComGate umožňuje mimo klasické platební metody i platby pomocí QR kódu.

Na druhé straně však neumožňuje platby pomocí elektronické peněženky či služby mobilní brány.

Z toho důvodu se ComGate vyplatí jen pro velmi specifickou skupinu lidí, kteří hledají platební bránu pouze pro určité druhy online plateb.

PayPal

platební brána PayPal logo

PayPal pravděpodobně už zná téměř každý – jde o službu, která přijímá a odesílá platby mezi lidmi či firmami po celém světě.

Jako platební brána je vynikající možností pro jakýkoli druh eshopu, jelikož jde o známou a důvěryhodnou službu, která jednoduše funguje dobře.

Jednou z velkých výhod platební brány PayPal je minimum poplatků za správu, jelikož v podstatě platíte jen za uskutečněné transakce.
Na druhé straně jde však o dvousečný meč – PayPal je známý svými vysokými poplatky za platby, což může menší eshopy odradit.

ThePay

platební brána ThePay logo

ThePay , podobně jako Comgate, je česká platební brána, která funguje již od roku 2011.

Jednou z hlavních přednosti ThePay brány je její rozmanitost v platbách – nabízí přes 20 různých platebních metod, které může zákazník při transakci využít.

Kromě toho poskytuje ThePay také platbu pomocí QR kódu, což mohou některé online obchody ocenit.

ThePay je jednou z „go-to“ bran pro téměř jakýkoli druh online obchodu – již nyní využívá tuto platební bránu více než 2000 e-shopů.

Twisto

platební brána Twisto logo

Twisto je další zajímavá platební brána s poměrně nestandardním způsobem plateb – nabízí totiž zákazníkům možnost online nákupů s odloženou platbou.

Princip odložené platby je jednoduchý: Zákazník si objedná zboží bez placení, Twisto platbu uhradí a zboží se doručí zákazníkovi.

Následně má zákazník možnost zaplatit za zboží přímo firmě Twisto (do 14 – 45 dní v závislosti na tom, zda se jedná o registrovaného nebo neregistrovaného zákazníka).

V případě, že by zákazník nestihl platbu do dané lhůty uhradit, bude mu zaúčtován poplatek navíc, případně je možné se domluvit na splátkách za zboží.

V případě této platební brány je zde však jeden háček – Twisto není momentálně dostupný pro české online obchody, což může mnoho eshopů na Slovensku odradit.

24 – Pay

platební brána 24-Pay logo

24 Pay je jedna z nejbezpečnějších platebních bran, která nabízí množství platebních metod pro zákazníky.

V rámci bezhotovostních plateb poskytuje 24-Pay možnost využití kreditních a debetních karet, jakož i platby pomocí bankovních převodů a pod.

Jednou z výhod této platební brány je možnost platby bez registrace a bezplatně, stejně tak i možnost využít vlastní internetové bankovnictví pro uskutečnění transakce.

24- Pay zpoplatňuje každou platbu od zákazníků, avšak jednotlivé platby řeší individuálně (+ účtuje extra poplatek za transakce).

GP WebPay

platební brána GP WebPay logo

Global Payments je česká společnost, která má však zázemí v Americe s tisíci zaměstnanci – své pobočky spravuje také v různých zemích EU.

GP WebPay jako platební brána zahrnuje hned několik zajímavých služeb: od online monitorování plateb (jako ochranný prvek) přes elektronické peněženky až po placení pomocí mailového odkazu.

Jako negativum této platební brány můžeme považovat absenci mobilní brány, stejně jako nepříliš přehledný ceník za služby.

V konečném důsledku je však GP WebPay poměrně populární platební brána, kterou používají lidé v desítkách zemí po celém světě.

Stripe

platební brána Stripe logo

Stripe je platební brána od americké firmy, která vznikla v roce 2011, a která je dnes využívána miliony lidí po celém světě.

Jednou z velkých výhod platební brány Stripe je její rychlost nasazení – Stripe neřeší žádné byrokratické nesmysly, které by vám při obvyklé implementaci jakékoli jiné platební bráně zabraly celé týdny.

Stripe lze poměrně snadno implementovat na většinu CMS systémů (jako jsou například WordPress , Joomla, Magento apod.)

Další výhodou této platební brány je to, že posílá peníze z transakcí na denní bázi (resp. ve většině případů).

Jednou z malých nevýhod platební brány Stripe je vyšší poplatek při platbách v jiných měnách než byly původně přiřazeny k vašemu eshopu (cca 2 procenta za převod, resp. transakci).

Borgun

platební brána Borgun logo

Borgun je jedna z nejvíce používaných platebních bran ve světě – jedná se o bránu, která se zobrazuje ve 20 jazycích a lze provádět pomocí ní transakce ve více než 140 měnách.

Platební vrata lze implementovat do nejrůznějších CMS platforem a samotné využívání vrat je velmi snadné pro uživatele.

Borgun má však i svá negativa – za excelentní platební bránu si ptá poměrně vysoké poplatky (měsíční ale i za samotné transakce).

Pays

platební brána Pays logo

Pays , jako česká platební brána, nabízí velmi zajímavé možnosti platebních metod – namísto přímých poplatků za transakce, které musí e-shop při každém nákupu zaplatit, může tyto poplatky nepřímo uhradit zákazník.

Dané poplatky lze totiž připsat k účtu zákazníka, resp. navýšit cenu za produkt či službu.

Další zajímavostí jsou i samotné poplatky – Pays si účtuje poplatky jen za uskutečněné platby, za nic víc.

Mezi další benefity této platební brány jsou například online platby pomocí QR kódu, platby za použití mobilní platební brány či dokonce možnost platby za pomoci elektronické peněženky.

Fondy

platební brána Fondy logo

Fondy je platební brána, která v současnosti funguje již v mnoha státech na světě a je doporučena zejména pro eshopy, které by chtěly prodávat své produkty a služby i v zahraničí.

Fondy spolupracuje již s více než 200 bankami po celém světě a je kompatibilní se všemi populárními platformami (jako např. WordPress , Drupal, Prestashop, Magento apod.).

Tato platební brána je vhodná zejména pro větší eshopy s velkými tržbami, jelikož poplatky za vedení brány a za transakce klesají s narůstajícími tržbami eshopu.

Barion

platební brána Barion logo

Přestože Barion Payment je poměrně nová platební brána (funguje od roku 2015), jedná se o jednu z nejbezpečnější platební bránu, kterou můžete získat.

Barion Payment je již nyní využívána tisíci podnikateli či obchodními subjekty v Evropě.

Barion jako platební brána je atraktivní hlavně kvůli své ceně – má téměř nulové poplatky za transakce a velmi zvýhodněné poplatky v případě, že umístíte vizuální prvky této platební brány na svůj eshop.

Další výhodou této platební brány je i její kompatibilita – Barion lze implementovat pro WordPress, Joomla, Magento a pod.

Možná jednou malou nevýhodou Barion Payment je riziko toho, že nebude pro vás schválena, prodáváte-li na svém eshopu rizikové zboží (jako např. alkohol či cigarety).

TrustPay

platební brána Trustpay logo

TrustPay je slovenská platební brána, která se doporučuje zejména slovenským a českým internetovým obchodům.

Po implementaci platební brány na eshop je možné zaplatit přímo v tzv. „pop-up“ okně, aniž by byl zákazník přesměrován ze stránky eshopu.

Trustpay nabízí bezplatné pluginy pro populární platformy jako jsou například WooCommerce, PrestaShop, Magento a pod. (stejně je samotná implementace této brány velmi jednoduchá).

Malým minusem TrustPay brány je absence mobilní platby, kterou by mohly některé online obchody potřebovat.

Pokud byste se rozhodli implementovat tuto platební bránu na váš eshop, musíte si ji vybavit přes banku, která ji podporuje (jako např. UniCredit Bank, ČSOB, SLSP apod.).

Exactly

platební brána Exactly logo

Exactly je česká platební brána, která v sobě ukrývá velmi zajímavé možnosti.

Samotná brána podporuje transakce ve více než 100 měnách, což mohou ocenit zejména eshopy, které prodávají své zboží zákazníkům z různých zemí.

Kromě toho poskytuje Exactly platební brána možnost monitorování a analýzy výkonu brány (pomocí doplňkových nástrojů), možnost vytvoření generovaných faktur i velmi rychlé doručení peněz na váš účet (cca 1 až 2 dny).

Na druhé straně však tato brána nepodporuje předautorizované platby či online bankovní tlačítka, což by mohlo některé potenciální zákazníky odradit.

Bankovní platební brány

Platební brány od slovenských bank mohou být pro některé eshopy velmi atraktivní – zejména v případě, že již vlastníte bankovní účet v jedné z nich.

Benefity takových bran jsou jasné – převody za transakce jsou velmi rychlé a mezi vaším eshopem, resp. zákazníkům na něm a vaším účtem nestojí žádný zprostředkovatel.

U takových platebních bran je však nutné zvážit i možné problémy – pro uskutečnění platby musí zákazník disponovat internet bankingem dané banky.

V případě platebních bran od českých bank máte na výběr například:

  • TatraPay (od Tatra banky)
  • ePlatby a eCard (od VÚB)
  • E-obchod (od Poštovní banky)
  • UniPlatba (od Unicredit Bank)
  • Sporopay (od SLSP)
WordPress Návod v PDF

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here