Chcete zlepšit WordPress SEO? Kompletní návod jak optimálně nastavit stránku pro lepší umístění ve vyhledávání. Nejlepší WordPress SEO pluginy, Yoast.
Chcete-li, aby se vaše internetová stránka dostala do pozornosti vašich potenciálních zákazníků, měla by se zobrazovat na předních místech ve vyhledávačích. Proto je WordPress SEO optimalizace jedním z důležitých bodů, kterým byste měli při její tvorbě věnovat pozornost.
Co je to vlastně SEO?
SEO je zkratka z anglického Search Engine Optimization (optimalizace pro vyhledávače). Kvalitní SEO zajistí, že vyhledávač zobrazí vaši stránku na prvních stranách výsledků vyhledávání, což zvýší návštěvnost webu.
Jak na SEO optimalizaci ve WordPressu
V popisu mnoha WordPress šablon se uvádí, že jsou „SEO friendly“. I když je tomu tak, tato optimalizace není jednorázová záležitost. Je to kontinuální proces. Přejděme si postupně jednotlivé body, kterým v tomto procesu potřebujete věnovat pozornost.
Vyberte si výstižný název domény
Pro kvalitní SEO je důležitý dobře zvolený název domény . Měl by vystihovat to, čemu se stránka věnuje. Měl by být také snadno zapamatovatelný, stručný a odlišovat se od jiných.
Zvolte správný meta titulek a meta popis
Meta titulek a meta popis by měly obsahovat vhodná klíčová slova. Kromě toho poskytují návštěvníkům internetu základní informaci o tom, co na vašem webu najdou. Mělo by to být něco, co je přesvědčí o tom, aby váš web navštívili. Meta popisy nesmí být příliš dlouhé – doporučuje se maximálně 150 – 155 znaků. Titulek by měl mít přibližně 50 znaků.
Používejte výstižné a jedinečné nadpisy
Používejte fantazii. Pište výstižné a jedinečné nadpisy, které přitáhnou pozornost . Měly by obsahovat i klíčová slova, ale ne násilím, jinak budou působit nepřirozeně.
Pište zajímavé příspěvky
K nudným příspěvkům se čtenář víc nevrátí. A pravděpodobně se nevrátí ani na stránku, na které je četl. Buďte tvořiví. Vybírejte zajímavá témata. Jejich zpracování by mělo být jedinečné. V žádném případě nekopírujte. Pokud návštěvník internetu najde na vaší stránce text, který už někde četl, nezaujmete jej. Neplatí to jen pro magazíny a blogy. Je to stejně důležité i pro e-shopy a podnikatele.
Vyberte si kvalitní hosting
Na SEO optimalizaci WordPress stánky má vliv také výběr hostingu . Web hosting by měl garantovat 99,99% dostupnost. Kromě toho by měl být rychlý, aby nezpomaloval načítání vaší stránky a měl by poskytovat zákaznickou a technickou podporu.
Zkontrolujte nastavení viditelnosti pro vyhledávače
Možná jste již dodrželi všechny uvedené body, ale stránku ve vyhledávači stále není vidět . Podíváme se tedy do samotné WordPress šabony. V administrativním menu WordPress stránky najděte možnost ukrytí stránky před vyhledávači.
Tato možnost je zde proto, aby měl uživatel dostatek času na vytvoření a úpravy stránky. Pokud jste již stránku vytvořili, je možné, že jste v rámci jejích úprav omylem aktivovali tuto možnost. Potřebujete tedy stránku „zviditelnit“.
Jděte do administračního menu do sekce Nastavení > Čtení a přejděte na „Viditelnost pro vyhledávače“. Zkontrolujte, zda nemáte nastavenou možnost „Vypnout indexování vaší stránky vyhledávači“. Toto pole nesmí být zaškrtnuto. Změněná nastavení nezapomeňte uložit.
Nastavte URL adresu
Pro SEO optimalizaci je důležité zobrazování URL adresy v přátelské formě. WP defaultně používá nic neříkající URL adresy jako /?p=123, což je špatné. Nastavení URL adres změníte v administrativním menu šablony.
Jděte do sekce Trvalé odkazy a změňte nastavení na: „Název příspěvku“. Takto se bude v URL adrese zobrazovat název příspěvku, který návštěvníkovi internetu prozradí něco o jeho obsahu.
Používejte WordPress SEO plugin
Nejlepším pluginem pro WordPress SEO je podle mého názoru bezplatný plugin Yoast . S jeho pomocí provedete nejdůležitější úpravy pro lepší viditelnost ve vyhledávačích. Dá se v něm nastavit indexace stránek, spravuje meta titulek a meta popisy, obsah pro sociální sítě, kategorie, tagy i optimalizaci jednotlivých příspěvků. Druhým nejpoužívanějším pluginem je All in One SEO Pack .
Vytvořte a nahrajte sitemapu
Vyhledávače vysílají tzv. spiderů nebo botů, které prohledávají web. Jedná se o několik bitů počítačového kódu. Boti vyhledávají nový obsah, prozkoumají jej, sesbírají a zpracují sesbíraná data. Aby zamířili i na vaši stránku, nestačí, abyste na ní měli dostatek klíčových slov. Je třeba ji indexovat. Boti si všímají kódu, obsahu, kvality referencí a ještě mnohem více.
Indexaci provedete pomocí nahrání sitemapy. Sitemap zvýší pravděpodobnost nalezení vaší stránky ve vyhledávači. Vytvoříte ji v pluginu Yoast, All in One SEO Pack nebo XML Sitemaps. Vytvořenou sitemap přidejte do Google Search Console.
Připojte web na Google analytics
Chcete-li něco zlepšovat, potřebujete umět vyhodnocovat aktuální situaci a dopad změn. Proto připojte váš WP web na Google analytics přes Google Tag Manager (GTM).
Tip: pokud nevíte jak vložit GTM na WordPress web, podívejte se na tento návod .
Přidejte stánku do Google Search Console
Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools) je nástroj pro správu a analýzu webu ve vyhledávání. Tento nástroj vám pomůže pochopit, co při zviditelňování vaší stránky funguje a co už ne. Analyzuje návštěvníky stránky, řeší problémy s indexací a pomáhá odhalit nedostatky stránek. Můžete díky němu zvýšit návštěvnost vaší stránky.
Do Google Search Console přidejte sitemap, kterou jste vytvořili v pluginu Yoast. V menu najděte volbu Přidat/otestovat soubor sitemap a odešlete. Po několika hodinách byste měli mít k dispozici první statistiky návštěvnosti vaší stránky.
Vyplňte informace o stránce
V pluginu Yoast vyplňte údaje o vaší stránce (sloužící pro takzvaný Knowledge Graph) . Jistě přidejte název organizace nebo blogu. Tak jako všechno ostatní, co Yoast nabízí, i tento krok pomáhá vyhledávačům získat potřebné informace o vašem webu.
Nastavení souboru robots.txt
WordPress automaticky vytváří soubor Robots.txt. Tento soubor dává instrukce botům, aby indexovaly stránku. Tento soubor můžete také editovat v pluginu Yoast.
Optimalizujte rychlost stránky
Dalším důležitým krokem WordPress SEO optimalizace je optimalizace rychlosti stránky. Vyhledávače znevýhodňují pomalé stránky. Proto byste měli věnovat zvýšenou pozornost rychlosti vašeho webu. Jedním z hlavních nástrojů pro zvýšení rychlosti jsou pluginy WP Rocket , WP Super cache a W3 total cache .
Více se o jednotlivých nástrojích zrychlení stránky si můžete přečíst v mém návodu Jak zrychlit WordPress web .
Zajistěte si SSL certifikát
SSL (Secure Socket Layer) certifikát zajistí bezpečnou komunikaci s návštěvníky stránky. Kromě toho Google vyhodnotí vaši stránku jako bezpečnou a vy získáte více návštěvníků (= lepší WordPress SEO). Existuje také bezplatný SSL certifikát Let’s Encrypt , takže určitě použijte alespoň ten.
Přidejte na stránku blog
Pokud jste prodejce, podnikatel nebo poskytovatel různých služeb, nesoustřeďujte se jen na přímou propagaci zboží a služeb. Návštěvnosti vašeho webu pomůže vytvoření vhodně zaměřeného blogu. Pište o tématech, která souvisí s předmětem vašeho podnikání. Ke květinářství se hodí blog zaměřený na pěstování jednotlivých druhů okrasných květin, svatební výzdobu a podobně.
Pokud provozujete obchod s nábytkem, můžete psát o nových produktech nebo trendech v zařizování interiéru. Nezapomeňte, že základem dobrého blogu jsou kromě kvalitních textů také kvalitní fotografie. Přímo na jednotlivé příspěvky blogu můžete umístit linky na produktové stránky. To pomůže vašemu WordPress SEO.
Optimalizace blogových příspěvků
SEO optimalizace je neustálý proces. Yoast umožňuje přidat název, meta popis a klíčová slova ke každému příspěvku. Přímo v pluginu si také můžete prohlédnout, co se objeví ve vyhledávači, když si někdo vyhledá váš příspěvek. Tento krok proveďte v procesu přidávání příspěvku. Srolujte dolů a nastavte optimalizaci.
Pozor na SPAM komentáře
Kromě samotných příspěvků, lze optimalizovat i komentáře k příspěvkům. Spokojení návštěvníci zajistí návštěvnost stránky. Zkontrolujte, zda komentáře na vaší stránce nejsou SPAM. SPAM v komentářích často obsahuje nevhodné linky a může návštěvnosti stránky ublížit dokonce tak, že se posunete na horší místa ve vyhledávači.
Před SPAMem vás účinně ochrání plugin Akismet , který vyhodnocuje komentáře a filtruje je. Akismet je nainstalován v každé WordPress šabloně. Abyste jej mohli používat, musíte jej aktivovat. Uděláte to tak, že v menu šablony najdete kategorii pluginy, vyhledáte Akismet a zaškrtnete políčko „aktivovat“.
Klíčová slova v odpovědích na komentáře
Ve vašich odpovědích na komentáře používejte klíčová slova. Nemusíte je používat pouze v příspěvcích. Zakomponujte je tak, aby se to do odpovědi hodilo. Může se to zdát jako maličkost, ale také ta pomůže optimalizaci vaší stránky.
Používejte kategorie a tagy
Kategorie a tagy pomáhají návštěvníkům zorientovat se na stránce a nalézt, co hledají. Kromě toho hrají důležitou roli při vyhledávání. Vyhledávače díky nim pochopí, jakou má stránka strukturu i obsah. Abyste uměli správně používat názvy kategorií a tagy, potřebujete pochopit, jaký je mezi nimi rozdíl :
Kategorie jsou hlavní tématické okruhy blogu. Kategorie mohou mít vlastní podkategorie. Tagy také usnadňují orientaci na stránce, ale jsou více specifické. Tagy nemohou mít vlastní podkategorie, ale v jednom příspěvku může být i více tagů. Pište takové tagy, které vystihují téma příspěvku.
Používejte responzivní šablonu
V době, kdy stále roste počet návštěvníků internetu, kteří se připojili z mobilních zařízení, je již responzivnost stránky nezbytností. Pokud se návštěvníkovi vaší stránky nezobrazí celý její obsah, odejde. Kromě toho Google zohledňuje respozivnost stránky i ve vyhledávání . Váš web proto potřebuje být optimalizován pro všechna zařízení. Tuto funkci obsahuje mnoho šablon.
Pro více informací si prohlédněte můj návod jak si vybrat WordPress šablonu .
Vkládejte interní odkazy
Důležitým bodem WordPressu SEO optimalizace je propojování vlastních příspěvků a částí stránky. Nemyslím tím jen propojení mezi článkem o omlazujících krémech a souvisejícími produkty ;). Prolinkovat potřebujete také články o navzájem souvisejících tématech.
Vnitřním propojováním podpoříte své vlastní podstránky a návštěvník tak setrvá na vašem webu o něco déle. Pomůže to také vyhledávání. Google totiž vyhodnocuje obsah, na kterém návštěvník setrval jen několik vteřin za neužitečný.
Propojování s externími stránkami
Jak jsem již uvedl, propojování příspěvků pomáhá SEO optimalizaci. Hodnotným měřítkem úspěchu stránky jsou také zpětné odkazy, které směřují z jiných stránek na tu vaši. Velmi dobrým nástrojem, jak zajistit tuto návštěvnost jsou PR články a příspěvky v blozích zveřejněny na jiných stránkách.
Pokud však chcete přidat k vašemu příspěvku odkaz na externí stránku, dávejte pozor. Nepropojujte svou stránku s webem, který má nižší návštěvnost. Hledejte možnosti propojení na stránky, které mají lepší pozici ve vyhledávači než vy. Pomůže to zlepšení vaší pozice.
Optimalizujte obrázky pro SEO
Se SEO souvisí všechno na vaší WordPress stránce. A obrázky nejsou výjimkou. Jako první se přesvědčte, že jsou vaše obrázky optimalizovány pro web. Tuto optimalizaci velikosti zajistí pluginy Compress JPEG & PNG images , EWWW Image Optimizer nebo WP Smush.it . Ty zoptimalizují velikost nahrávaných obrázků ale také těch, které jste již na vaši stránku umístili.
Druhou důležitou věcí je název obrázku a alternativní text . Ujistěte se, že máte vyplněný název obrázku. K pojmenování použijte více než jedno slovo. Alternativní text (zkratka Alt text) se objeví, pokud se nezobrazí obrázek.
Díky názvu obrázku a alternativnímu textu budou vyhledávače vědět, čeho se obrázek týká. Nezapomeňte vyplnit i nadpis, titulek a popis obrázku. Platí zde, že čím více informací poskytnete, tím bude snazší vás najít.
Používejte sociální sítě
Založte pro vaši stránku účet na sociálních sítích. Pokud se o vaší stránce na sociálních sítích i diskutuje, znovu vám to přinese výhody. Vyhledávače tuto aktivitu zaznamenají. Zároveň získáváte přístup k dalším lidem, kteří by se o vás jinak nedozvěděli. Pro tento účel si založte účet na Facebooku, Linkedinu, YouTube, Pinterestu nebo i Google+.
Sdílejte link na sociálních sítích
Sociální sítě nemusí sloužit jen k přímé prezentaci vašeho webu. Můžete přes ně sdílet také link na vaši stránku, zajímavé novinky nebo příspěvky. Kromě toho, že někteří lidé díky tomu váš web navštíví, všimne si toho i Google a jeho boti.
Nastavení zobrazování příspěvků
WordPress zobrazuje a propojuje příspěvky z jednotlivých podstránek webu, kategorií, autorů a podobně. V tomto procesu ale zobrazuje celé příspěvky. To zpomaluje stránku, ale mohou to zaznamenat i vyhledávače. V takovém případě to vyhodnotí jako kopírovaný obsah a ovlivní to vaše SEO.
Není to dobré ani pro návštěvnost vaší stránky. Například: odběratel vašeho RSS kanálu si může namísto ukázky přečíst hned celý článek. Takto snížíte návštěvnost webu, protože se na něj kvůli přečtení příspěvku nemusel vůbec připojit.
Nastavte si místo zobrazování celých příspěvků zobrazování ukázek příspěvků. V administračním menu šablony přejděte do Nastavení -> Čtení a vyberte „Sumary“.
Přesný návod jsem popsal v článku jak zrychlit webstránku .
Dostupnost webstránky
V neposlední řadě je postupné, aby nedocházelo k výpadkům webové stránky. Google negativně hodnotí webové stránky, které jsou často nedostupné nebo nefungují. Proto je důležité vybrat si správný hosting, který garantuje 99.9% dostupnost .
WordPress SEO optimalizace – shrnutí
Výše zmíněné tipy považuji za základ pro WordPress SEO. Za nejpodstatnější považuji nainstalovat plugin Yoast a správně ho nastavit.
Was this article helpful for you? Support me by sharing, please. 👍
Jsem ohromen tím, jak bylo téma v článku prezentováno. Když jsem na web vstupoval, doufal jsem, že se dozvím více a nebyl jsem zklamán. Při čtení podobných záznamů na webu se můžete ztratit…
Když to tak čtu, tak u nás na webu nejspíše tkví problém v rychlosti načítání webu. To je podle pagespeed insights zejména na mobilech žalostné.