Otázka na začátek. Co má společného většina českých blogerů? Odfláklou „O mně“ stránku. Zde se vytváří prostor pro tebe k tomu, odlišit se a udělat něco výjimečného. Myslíš si, že tuto stránku stejně nikdo nečte a je zbytečné do ní investovat svůj čas a energii? Mýlíš se. Když potkáš někoho sympatického poprvé v baru, určitě si dáš záležet na tom, jak navážeš rozhovor. Stránka „O mně“ je totéž, akorát ve virtuálním světě. Je to místo, kde mnozí tví noví čtenáři začínají. Místo, kde pracuje chemie.
V jednoduchosti je krása
Dojem z prvního kontaktu už nikdy nevrátíš zpět, a proto neznechuť lidi hned na začátku kolotočarským stylem, tj. použitím všech velikostí nadpisů od 1 po 6 a duhovými barvami. Pro tuto stránku platí totéž co pro celý tvůj blog. Udělej to decentně, nepoužívej mnoho formátů textu. Text rozděl do odstavců s nadpisy, aby mohli stránku v rychlosti přeskenovat.
O mně nebo o tobě?
Nenech se zmást názvem, „o mně“ stránka není jen o tobě. V první řadě je o tvých čtenářích. Proto si hned na začátek polož tyto otázky:
- Kdo je mým cílovým trhem?
- Jakou hodnotu získají čtenáři návštěvou mého blogu?
První odstavec by měl být věnován odpovědím na tyto otázky. Čtenáři se potřebují ujistit, že blog je určen jim. Pokud se tvůj blog věnuje umění, začni například slovy jako: „Blog ABC je místem, kde všechny umělecké duše najdou svou oázu plnou fantazie a inspirace. Obzvlášť si přijdou na své milovníci avantgardy.“ Popiš co nejdetailněji, o čem tvůj blog je a návštěvník si uvědomí, zda zavítal na správnou stránku.
Ukaž svoji jedinečnost
Vyfiltrování cílové skupiny máš za sebou a nyní je na řadě ukázat, čím je tvůj blog výjimečný. Konkurence je silná a čtenáři vybíraví. Dej jim důvod, proč bys právě tvou stránku měli uložit mezi záložky. Jsi odborníkem na dané téma? Věnuješ se jí už několik let? Máš v „kapsu“ různá ocenění? Nebo je to vášeň, které věnuješ celý svůj volný čas? Věřím tomu, že určitě za založením tvého blogu stojí nějaký super důvod. Vykřič ho do světa.
Čas na tvůj příběh
Tvé ego celou dobu netrpělivě čekalo na tuto chvíli. Teprve teď, když se čtenáři zamilovali do konceptu tvého blogu a když zjistili tu speciální hodnotu, kterou jim nabízíš, je čas na velké představení toho, kdo za tím vším stojí. Čas na to, aby se zamilovali do tebe. Nepokaz to tím, že jich začneš nudit informacemi odkud jsi, kolik máš sourozenců, co studuješ a podobně. To dělá skoro každý. V tuto chvíli ten sympatický člověk z baru zjistil, že máte společnou vášeň. Rozviň to a vyprávěj poutavý příběh o tom, jak tvá láska ke kubismu propukla ve tvých třech letech, při první kresbě sluníčka složeného z trojúhelníků. Popiš, co tě inspirovalo založit tento blog a jak vypadaly začátky. Do toho zakomponuj něco o sobě, co souvisí s tématem, ale nepopisuj každý detail svého života.
Pokud blog píšeš sám/a, nestyď se za to a piš v jednotném čísle, v první osobě. Nehraj si na to, že máš tým 50 lidí, kteří pro tebe píší. Upřímnost nade vše. Tím, že budeš o sobě mluvit v jednotném čísle a v první osobě dosáhneš toho, že tvůj blog bude mnohem osobnější a vytvoříš si se čtenářem silnější pouto. Pro jeho posílení nezapomeň přidat kvalitní neselfií fotku, kde ti hezky vidět tvář. Lidé si také velmi rádi prohlédnou, kde vznikají ty skvělé příspěvky. Ukliď si svůj stůl a poděl se se čtenáři o trochu soukromí.
Ukaž jim směr
Nováček na tvém blogu může být ze vší té lásky poněkud dezorientovaný, a proto je užitečné nasměrovat ho na zajímavé články nebo stránky, které mu chceš ukázat. Přidej alespoň 3 odkazy na kvalitní články, kde si váš vztah vyzkouší naostro.
Námořnický uzel
Všichni jsme tvory zapomnětlivé. Obzvláště v internetovém prostředí, které je přeplněno podněty. Přestože čtenář tebe a tvůj blog zbožňuje, snadno se stane, že na tebe zapomene. Proto si ho musíš přivázat, čili připomenout mu, aby se přihlásil do tvého newsletteru a spojil se s tebou přes Facebook stránku, Twitter, Instagram, Pinterest a všechno co máš. Nabídni mu tlačítka, kde to vybaví jedním klikem. Nezapomeň přidat kontakt na sebe.
Jak se k tobě dostanou?
Poslední věc, kterou musíš promyslet je, jak se čtenáři na tuto stránku dostanou. Někteří blogeři místo názvu stránky „O mně“ používají raději „Začni zde“ nebo „Kde začít“. Tuto stránku umístí v menu jako první a noví dezorientovaní čtenáři hned najdou svůj maják. Tak to udělal na svém blogu například i Dušan Plichta , který mimochodem podle mého názoru zvládl tuto stránku nejlépe ze všech letošních vítězů Blogera Roka .
Také se mi velmi líbí, když blogeři využijí místo v postranním panelu a umístí tam svoji fotku a krátký úryvek o sobě odkazující na stránku „O mně“, tak, jako například Marianna . Takový odkaz je podle mě nepřehlédnutelný.
Stiskni „Publikovat“ a máme to za sebou! Věřím, že čas věnovaný budování této stránky neprohloupíš. Držím ti palce, aby chemie mezi tebou a čtenáři stále sílila. 🙂 Pokud víš o nějakých dalších tipech, nebo se chceš podělit o svůj názor na článek, neváhej napsat komentář. 🙂