Emoce, efektivita, zkušenost, loajalita. To jsou základní ukazatele UX nebo user experience. V českém překladu uživatelské zkušenosti.
UX pomáhá budování spokojenosti zákazníka, k loajalitě vůči značce ak rozvíjení pozitivních emocí zákazníků.
Při otázce rozdílu mezi dobrým a špatným UX je třeba si uvědomit to, že zákazníkovi stačí jen pár vteřin na to, aby zjistil, zda na vašem webu zůstane nebo odejde.
Podle statistik:
55% firem činí online UX testování. (zdroj)
Až 88% návštěvníků již podruhé nenavštíví webstránku, pokud na ní měli špatnou uživatelskou zkušenost. (zdroj)
UX zahrnuje faktory, které jsou kontrolovány designéry a developery a také faktory, které závisí na uživatelských preferencích. Tyto faktory zahrnují použitelnost, přístupnost, výkon, design, užitečnost, interakci a také marketing.
Obsah
UX design trendy
Pojďme se podívat na konkrétní trendy, které nás budou provázet UX designem v letošním roce:
Objevování nového
Zvědavost je prvotní reakce návštěvníků při setkání s novou webovou stránkou. Z výzkumů vyplývá, že když se lidé rozhodnou vyzkoušet něco nového, jejich mozek produkuje větší množství dopaminu v porovnání s jinými běžnými situacemi. To má za následek, že člověk, kterému návštěva vaší stránky zvýšila obsah dopaminu v krvi, se bude chtít na vaši stránku opět vrátit.
Jako příklad uvedu Spotify .
Všechny elementy jsou rozumně uspořádány a lze je velmi rychle proskenovat. Ovládání Spotify působí intuitivně a snadno na něm naleznete to, co hledáte.
Mikrointerakce
Mikrointerakce jsou jednoduché momenty ve vnitřním nastavení. Zahrnují nastavení upozornění budíku, mazání e-mailů či synchonizaci zařízení. Jsou to maličkosti, které mohou výrazně zvýšit UX. Uživatelé jsou každým dnem náročnější a očekávají jednoduchá, lehká a efektivní řešení.
Algoritmus AI UX designu
Vhodným příkladem je webová stránka Netflix . Všechno pracuje na pozadí, na kterém vám Netflix nabízí filmy podle vašich osobních preferencí. Součástí tohoto chodu je také množství různých interakcí. Do budoucna to vypadá tak, že takový algoritmus bude mít na starosti umělá inteligence.
Slajdery
Opět jsem se dostala k informací o tom, že slajdery budou na ústupu. Stále se mluví o tom, jak zabíjejí konverze… Tak proč jsou stále tak populární?
Zamyslela jsem se nad tím a vyšly mi z toho dvě možné odpovědi.
– lidé si myslí, že jsou moderní a cool. (To ale ještě nepřináší peníze).
– lidé mají pocit, že díky slajderům ukážou na homepage vizi a poselství své značky.
Jakob Nielsen (usability guru) se vyjádřil: „Slajdry jsou ignorovány. Lidé si je často pletou s banerem.“
Podívejte se jak situaci se slajdery vyřešil Kissmetrics . Slajder nahradil statickým obrázkem. Do vyhledávače si můžete zadat URL vaší stránky a zkusit si, jak Kissmetrics funguje.
Zobrazování obsahu
Weboví designéři spolupracují s copywritery a řeší, jak co nejzajímavějším způsobem zobrazovat obsah. Lidé si zvykli číst různé blogové příspěvky. Při jejich psaní je velmi důležité myslet na to, aby byly snadno čitelné a rychle proskenovatelné. Z blogového příspěvku by také měla být jasná a snadno pochopitelná message.
UX design tipy
A teď konkrétně 10 rychlých UX tipů, které musíte ovládat:
1.) Kvalitní a velké obrázky v plné šíři
Studie hovoří o tom, že u takových obrázků se lidé zastaví a takové obrázky upoutají jejich pozornost.
2.) Monochromatické barvy s kontrastním call-to-action
Potřebujete přece upoutat pozornost.
3.) Video
O videích si budeme povídat celý rok. Budou prioritou, na kterou byste se rozhodně měli zaměřit. Kromě fotek poskytněte například video svých produktů a sledujte, jaký to celé bude mít účinek.
4.) Navigace
Méně je víc. Zaměřte se na prioritní navigaci. Směrujte lidi tam, kam chcete, aby přišli. Neposkytujte až příliš mnoho možností. Může se pak stát, že si návštěvník nezvolí ani jednu.
5.) Card design
Vedle flat designu, material designu se do pozornosti dostává také card design. Karetní rozložení stránky skvěle demonstruje například Pinterest. Pomáhá při organizování velkého množství obsahu na webstránce. Často se využívá zejména u e-shopů.
6.) Více scrollovat, než klikat
Trendem je vytvářet scrollovatelné stránky. Klikat už se nikomu nechce. Scrollování je intuitivní, dodává dynamiku a v neposlední řadě snižuje čas načítání stránky.
7.) Typografie
Kromě obrázků se zaměřte také na písmo. I to dokáže vykouzlit zázraky, pokud jej umíte využít kreativně.
8.) Ikony místo textu
Skvělá náhrada namísto komplikovaných obrázků a dobře známých textových štítků.
9.) Pohyblivé prvky a mikrointerakce
Možná na první pohled jen drobnosti, které jsou důležitější, než si myslíte. Zkuste si představit, jak by věci fungovaly bez nich.
10.) Mobilní zařízení
Myslete na to, že více než 50% webstránek je prohlíženo přes mobilní zařízení.
Na závěr
Zaměřte se na jednu hlavní funkcionalitu. Designujte pro lidi a usnadněte jim život, jak jen to nejvíc půjde.
Was this article helpful for you? Support me by sharing, please. 👍