10 tipů jak napsat dobrý článek

„Chci napsat fakt dobrý článek.“ Řekla mi před pár dny kamarádka. V tom momentě jsem se zamyslela nad slovním spojením „dobrý článek“. Jaký je to vlastně dobrý článek? Jaké má mít atributy a podle čeho se hodnotí to, zda je či není dostatečně dobrý?

Existuje množství různých obecných tipů, kterých je dobré se při psaní článku přidržovat. Alfou a omegou dobrého článku je kvalitní obsah a zajímavé zpracování tématu. Nikdo učený z nebe nespadl a jak se říká, talent je jen 10%. Ostatní je tvrdá práce a cvik.

No „dobrý článek“ není jen o obsahu. Dobrý článek je třeba, já tomu říkám, doťuknout. Na to, abych mé článku doťukla do zdárného konce mi hodně pomáhá checklist.

Checklist psaní článku

Zejména pro ty nepozorné (jako i já) jsem sepsala checklist, kterého se přidržuji, když píšu nový článek. Díky checklistu tak předejdu stresu, který nastane tehdy, když dám příspěvek „publikovat“ a zjistím, co všechno jsem zapomněla a kde všude jsou chyby, kterých jsem si nevšimla.

Pojďme na to postupně. Nejprve si řekněme, co všechno by tedy měl dobrý článek obsahovat a potom budeme kontrolovat.

1.) Dobré téma a důležitá klíčová slova

Snažte se vybrat aktuální a zajímavé téma, do kterého vložíte své názory, postřehy a nové skutečnosti. Při tom, jak budete psát, stále myslete i na zmíněná klíčová slova. Používejte je samozřejmě přirozeně. Ne jako robot.

2.) Nadpisy a podnadpisy

Nadpisy jsou tak trochu alchymie. Často právě nadpis rozhoduje o tom, zda čtenář na článek klikne nebo bude hledat něco jiného. Možná lepší nadpis.

Totéž platí u podnadpisů.

Zkoušejte a pozorujte, jak reagují čtenáři. Vyhodnoťte si na jaké nadpisy nejvíce reagují, kde nejvíc klikají. Ptejte se, jestli to bylo dobře zvoleným tématem nebo magickou hrou se slovíčky.

Platí zásada, že čtenáře byste neměli titulkem vysloveně zavádět. Nepíšete přece bulvár. V nadpisu by však měla být zmíněna hlavní myšlenka celého článku.

Nadpis může být i otázka, která vyvolá ve čtenáři zvědavost. Svou zvědavost uklidní čtenář tak, že klikne na článek a vyhledá v něm odpovědi. Do jisté míry fungují i čísla v nadpisu:

  • 10 způsobů jak ….
  • 7 tipů jako ….

Do jisté míry říkám proto, že na wp.sk to neplatí vždy, jen v některých specifických případech.

3.) Správné formátování

Typ formátování závisí na konkrétním blogovém příspěvku. Formátování se tedy klidně mohou lišit. Držte se používání nadpisů a podnadpisů (H2, H3, .. ).

Nezapomínejte na používání boldu a kurzivy. Vím, že chcete přitáhnout pozornost na některé speciální části v textu, ale barevnost textu nemusí vypadat jako v reklamě na Skittles.

4. ) Meta popis

Meta popis slouží jako shrnutí, které se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. Slouží jako krátký popis obsahu stránky. Meta popis by neměl být delší než 160 znaků (včetně mezer).

Ne vždy lze psát ke každé podstránce na webu meta popis. Zejména pokud se jedná o velký web. Meta popis tedy není nezbytný, ale pokud můžete, napište jej.

5.) Vizuální prvky

Každý článek by měl obsahovat alespoň 1 obrázek nebo jiné médium. Například video, audio nebo inforgrafiku. Tato média zlepšují zážitek ze čtení a podporují sdílení.

V tomto případě se také vyplatí dobře znát svého čtenáře. Potom lépe vyhodnostíte, která média mu lépe vyhovují, na co nejlépe reaguje.

6. ) Závěr a call-to-action

V závěru byste měli shrnout to, na co jsme přišli a co z toho vyplývá. Call-to-action, v případě blogu, jakým je například i wp.sk, se myslí komentáře a výzva k rozproudění a zapojení se do diskuse.

7.) Zpětné odkazy

Zkontrolujte, zda všechny zpětné odkazy které máte umístěny v článku jsou funkční. Kromě toho si dávejte pozor, abyste odkazovali na relevantní stránky s relevantním obsahem. V opačném případě se může stát, že Google na to přijde a vy klesnete v jeho očích a tím pádem i ve vyhledávání.

8.) Kategorie a tagy

Hlavním úkolem kategorií je to, kromě toho, že kategorizují obsah i to, že pomáhají vyhledávačům komunikovat základní pojmy a koncept o kterém píšete.

9.) Editace a kontrola

Bez ohledu na to, kolikrát jste si článek prošli, nikdy si nezapomeňte prohlédnout článek přes „náhled“. Je to nejlepší způsob, jak si článek zkontrolovat. Celý obsah uvidíte v širších souvislostech. Lépe uvidíte strukturu a také to, zda se všechna média zobrazují tak, jak jste chtěli.

Sem tam je dobré dát článek zkontrolovat nezávislé osobě. Vždyť to znáte. Pokud dívám článek již 36466x, některé chyby a překlepy snadno přehlédnu.

10.) Plánování

Pokud nezvyknete články ihned uveřejňovat, po dokončení kontroly nezapomeňte naplánovat zveřejnění.

Jak napsat článek – shrnutí

Toto je 10 bodů, kterých se od psaní článku až po jeho zveřejnění přidržuji.

To, proč si myslím, že takový checklist má smysl je zejména to, že je důležité mít ve věcech systém. Checklist využívám všude. Pomáhá mi pracovat efektivněji.

WordPress Návod v PDF

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here