Řekněme si to otevřeně. Už víc nemá smysl podceňovat sílu, kterou dnes marketing disponuje. Nedělejte z něj nutné zlo nebo dokonce nepřítele. Udělejte z něho svého spojence a spolupracujte s ním. Pokud uděláte dobrý marketing, pomůže vám. Pokud uděláte špatný marketing, může vám uškodit víc, než si myslíte. Horší než žádný marketing je v tomto případě už jen špatný marketing.
Pojďme si ale povídat konkrétněji. Pojmy indound a outbound marketing se vám mohou zdát cizí, ale ve skutečnosti je více než pravděpodobné, že jednu z těchto metod preferujete ve svých marketingových řešeních i vy. V anglické verzi je inbound marketing definován jako “ creating and sharing content with the world. ” Ve volném překladu hovoříme o tom, že inbound marketing je o vytváření a sdílení obsahu se světem. O inbound marketingu se začalo hlasitěji mluvit v roce 2006, než o efektivní metodě v oblasti online marketingu.
Obsah
Jaké jsou rozdíly mezi inbound a outbound marketingem?
Klíčovým aspektem při inbound marketingu je vytváření zajímavého obsahu. Výsledkem publikování zajímavého obsahu by mělo být získání a přitažení pozornosti zákazníka. Pozor, ne však leckoho. Takového, který v našem obsahu najde přesně to, co hledá.
Inbound marketing je specifický využíváním blogových příspěvků, videí, ekknih, newsletterů, SEO optimalizace a PPC. Všechno jsou to nástroje, které nám pomáhají vytvářet povědomí o značce, komunikovat a budovat vztahu se zákazníkem.
Na druhou stranu, outbound marketing funguje cestou reklamy (ATL a BTL), PR a cestou prodeje. Při této formě se často setkáváme s přílišným nátlakem, spamem, direct mailingem či telemarketingem, který funguje opravdu minimálně. Velkým problémem kampaní outbound marketingu je také to, že bývají jednosměrné a jak jsem již zmínila zbytečně nátlakové.
Už máte určitě jasno v tom, ke kterému, zda inbound nebo outbound marketingu se v rámci své strategie přikloníte.
Existuje 8 hlavních elementů, které jsou pro způsob fungování inbound marketingu specifické:
Přitáhnout pozornost, zaujmout
Na vaši stránku chcete přivést ty správné lidi. Ty, kteří se na ni budou pravidelně a rádi vracet a ty, kteří na ní provedou požadovanou akci. Způsob, jakým toho lze docílit je začít pravidelně blogovat, nastavit funkční SEO a zapojit se do komunikace na sociálních sítích. Sdílejte na nich kvalitní obsah, kteří budou vaši fanoušci dobrovolně a rádi posouvat dál. Přimlouvejte se jim jejich přirozenou řečí a snažte se vyzívat je k akci.
Udržení pozornosti
Dalším důležitým aspektem je udržení zákazníka. K tomu vám dopomohou call-to-action, výzvy k odebírání newsletteru či optimalizované landing pages.
Blízkost
Nyní budete potřebovat změnit potenciálního zákazníka na zákazníka nebo pravidelného zákazníka. To můžete udělat cestou CRM, pravidelnou komunikací a připomínáním se.
Potěšte svého zákazníka
Čtenáře potěšte, překvapte, připravte pro ně něco jedinečného a nezapomeňte je odměnit. Co nejvíce jich zapojte do komunikace. K tomu velmi dobře poslouží sociální sítě. Snažte se nabídnout zákazníkům to, co hledají. A co je naprosto nejdůležitější, poslouchejte své zákazníky!
Nachystejte si content plan ještě předtím, než začnete.
Než se pustíte do vytváření nebo redesignování webové stránky, v první řadě si přichystejte obsah, který na svou web stránku zavěsíte. Často se stává, že obsah bývá opomíjen a nepřikládá se mu dostatečná důležitost. Třeba si uvědomit, že už dávno skončily ty časy, kdy na obsahu nezáleží. Lidé jsou stále náročnější. Vyžadují kvalitní obsah, ze kterého se dozví ty informace, které hledají a které slibujete, že jim poskytnete. Zároveň by měl být obsah poutavý a zajímavě napsaný. Ano, vím, že tohle všechno jsou věci, které jste už určitě slyšeli, ale ruku na srdce, opravdu se jimi i řídíte?
Responzivní design nesmí chybět
Klíčovým aspektem při tvorbě nového webu je optimalizace pro mobilní zařízení. Dnes už více než polovina uživatelů prohlíží webové stránky na mobilních zařízeních. Vytvoření mobilní verze vaší webstránky je tedy nutnost. Některé WordPress témata tuto možnost přímo nabízejí. To, jestli je to možné i při té vaší, je dobré zjistit si už na začátku.
Kontakt umístěte na viditelné místo
Kontaktní údaje umístěte tak, aby je návštěvníci webu nemuseli pracně vyhledávat. Umístěte je tak, aby byly jasně viditelné. Na web nezapomeňte kromě kontaktních údajů umístit také kontaktní formulář, pomocí kterého vás budou moci návštěvníci webové stránky rychle, snadno a ihned kontaktovat. Nezapomínejte na pravidlo, že člověk při vyplňování formuláře nestráví hodiny a možná ani minuty. Vyptejte si od něj opravdu jen ty nejzákladnější údaje.
Sdílení na sociálních sítích
Sociální sítě hrají důležitou roli v jakékoli marketingové strategii. Vytvořte si na Facebooku účet pro vaši webstránku. Tento účet propojte s webovou stránkou. Na ní dejte čtenářům možnost sdílet a lajkovat váš obsah. Pomůže vám s tím více modulů. (příklady)
Pevně věřím, že odteď už pro vás pojmy inbound a outbound marketing budou snáze definovatelné. Na druhou stranu, myslím si, že není důležité, jestli víte svou marketingovou strategii odborně nazvat. Důležité je, abyste vy sami měli jasno v tom, čeho chcete dosáhnout a samozřejmě jak toho chcete dosáhnout.
Který typ marketingu využíváte ve svém podnikání vy? Budu ráda, pokud se s námi o své zkušenosti podělíte v komentářích pod článkem. 🙂
Was this article helpful for you? Support me by sharing, please. 👍