Máme zde nový rok a při této příležitosti jsem se rozhodla napsat článek, ve kterém shrnu ty nejdůležitější tipy na dobré a účinné SEO.
Nejprve si v krátkosti vysvětlíme, o čem si v tomto příspěvku budeme povídat. Zkratka SEO, anglicky Search Engine Optimization nebo optimalizace pro vyhledávače, patří mezi nejefektivnější formy reklamy v oblasti online marketingu. Pokud se budeme ještě chvíli motat mezi definicemi, můžeme najít i to, že SEO je soubor technik, za jejichž pomoci zlepšujeme automatizované indexování stránky v internetových vyhledávačích. Jeho cílem je zlepšovat pozice ve výsledcích vyhledávání. V našem případě ve výsledcích vyhledávání v Google. Tento vyhledávač je v našich zeměpisných šířkách nejpoužívanější. Nechme poučky tak a pojďme na jednodušší znění. SEO je soubor aktivit, které nám pomohou k tomu, aby se naše stránka nacházela na nejvyšších příčkách ve vyhledávačích. Ve zkratce.
SEO je jedna z forem marketingu, za kterou nemusíte platit. Teoreticky. Pouze tehdy, pokud víte, jak na to. Pokud vám někdo tvrdí, že vám za „výhodnou cenu“ umí garantovat první místo ve vyhledávání, pravděpodobně to slíbil kromě vás i dalším 20-ti lidem. Nikdo přesně nezná algoritmy Google, na jejichž zákadě rozhoduje o tom, která stránka bude na těch nejvyšších příčkách. Můžeme to jen zkusit předpokládat. Google pravidelně aktualizuje svůj algoritmus pro filtrování spamu a snaží se o celkové zkvalitnění vyhledávání a toho, aby stránky poskytovaly kvalitní a relevantní obsah.
Od roku 2011 učinil Google velký progres v oblasti kontroly webstránek a zvyšování úrovně vyhledávání vámi hledaných výrazů. Začal trestat stránky s nekvalitním obsahem a vysokým poměrem reklamy v obsahu. V roce 2012 si posvítil na nerelevantní zpětné odkazy. Rok 2015 znamenal aktualizaci vyhledávání na mobilních zařízeních a lokálního vyhledávání.
Pojďme na konkrétní SEO opatření
1.) Rychlost stránky
Rychlost načítání stránky je velmi důležitý SEO faktor. Vaše stránka by se měla načíst v průměru do 2-3 vteřin. Jinak vám to může způsobit nepříjemnosti spojené s negativní uživatelskou zkušeností (user experience). Znamená to, že uživatel vaši stránku zavře ještě než, než se mu vůbec načte. Načtení stránky můžete zrychlit např. odstraněním modulů, které nepoužíváte nebo kompresí obrázků. Výrazně vám může pomoci i cache modul , který vytvoří kopii stránky, kde se načítají jen ty nejnutnější části a tím se zkrátí čas načítání.
2.) Klíčová slova
Klíčová slova používejte přirozeně a nenuceně. Algoritmus Google je velmi inteligentní. Rozumí nejen klíčovým slovům, ale také celým frázím. Proto se snažte klíčová slova využívat tak, aby celkový obsah působil zajímavě a užitečně. Prázdná slova se nechtějí číst nikomu.
3.) Relevantní obsah
Svým návštěvníkům poskytněte hodnotný a zajímavý obsah. Protože obsah je to, proč lidé vyhledávají vaši webovou stránku. S kvalitním obsahem jde ruku v ruce vyšší návštěvnost a tím pádem i vyšší příčky ve vyhledávačích. Neustále buďte v obraze a reagujte na aktuální témata.
4.) Sociální sítě
Aktivní prezentace a přispívání na sociální sítě vám pomohou spojit se s vaším publikem a udržovat s ním pravidelnou komunikaci.
5.) Zpětné odkazy
Se zpětnými odkazy se úzce spojuje linkbuilding, který patří pod tzv. linkbuilding. off-site SEO. Při vytváření zpětných odkazů myslete na to, že by měly být relevantní. Nesnažte se Google oklamat a vytvářet zpětné odkazy, které nebudou souviset s obsahem a daným tématem.
6.) Nastavte si permalinky
Permalink může mít různé podoby. Například: http://mojastranka.sk/efksfnsfne6768Hjjj nebo http://mojastranka.sk/uvod. Asi se shodneme na tom, že druhá možnost je vizuálně přitažlivější. Permalinky nastavíte následovně:
nástěnka/dashboard→ settings/nastavení→ permalinks/permalinky
Pamatujte na to, že permalinky byste neměli měnit. Pokud už je jednou nějaký odkaz aktivní na stránce nebo na sociální síti, pokud jej změníte, nebude fungovat a vy tak můžete ztratit návštěvnost.
7.) Velikost obrázků
Příliš velké obrázky mohou být jedním z faktorů, proč se vaše stránka načítá pomalu. Ideální velikost je kolem 30 – 90 kB. Samozřejmě, poté, co velikost obrázku upravíte, zkontrolujte si, jak vypadá a zda se jeho kvalita až příliš nesnížila.
8.) Název obrázků
Snažte se své obrázky pojmenovat. V jejich popisu využijte klíčová slova, která vystihují, co se na obrázku nachází. Díky takovému popisu se vaše obrázky budou vyskytovat také v Google vyhledávání obrázků.
9.) Odlište se
Nakonec, podle mě to nejdůležitější. Jak říká heslo jedné kampaně značky Apple, „think different“ nebo přemýšlejte jinak. Podívejte se na věc z jiného úhlu. Zapamatujte si, že je v pořádku mít obdivovatele, ale také kritiků. Pokud se budete snažit vyhovět každému, nakonec nevyhovíte nikomu 🙂
Nechci tvrdit, že SEO je nejdůležitější marketingová aktivita, ale také nechci zpochybňovat jeho důležitost. V první řadě je důležité to, abyste vaší cílové skupině poskytli to, co chce a po čem touží. Úspěch nezávisí pouze na dobrém SEO, ale také na vizuálním zážitku. Na samotném SEO se musí neustále pracovat. Není to jen jednorázová záležitost. Je to dlouhodobý proces, který když budete dělat dobře, na konci sklízíte veškerou úrodu. A nakonec přijdete na to, že snaha a poctivá práce přinesla ovoce, tedy vlastně, vytoužené vysoké příčky.
Doufám, že vás dnešní článek inspiroval a motivoval 🙂
Co vy a SEO? Vyznáte se v něm nebo máte pocit, že je pro vás stále ještě velkou neznámou? Podílte se s vašimi postřehy v komentářích níže 🙂
Was this article helpful for you? Support me by sharing, please. 👍