Jak vypadá dobrý UX design v praxi?

O UX a UI jsem nedávno psala v článku UX a UI nejsou jen šifry. Odhalte, co všechno se za nimi skrývá. V článku jste se dozvěděli, co zkratky UX a UI znamenají a jak fungují. Aplikování těchto základů do praxe však již může být složitější. Dnes si UX a UI rozebereme na konkrétních příkladech z praxe. Možná to zní na první pohled zvláštní, ale o UX a UI se můžeme hodně naučit díky webům cestovních kanceláří či bookingů. Ty jsou skvělými zdroji, díky kterým si můžete své vědomosti z oblasti UX designu více rozšířit.

Při výběru vhodné destinace, hotelu a celkového plánování vaší cesty bude důležité pozorovat, jak se vám s webem pracuje. Je pro vás orientace na takovém webu logická? Nejste z ní nervózní a nemáte chuť web opustit? Všechny tyto vaše reakce jsou charakteristickými znaky účinnosti UX designu.

V tomto článku se dozvíte 7 lekcí o vytvoření lepší uživatelské zkušenosti nebo, chcete-li, lepší „user experience“.

Nejprve si ale v krátkosti zopakujme, co jsme se naučili z předchozího článku. Ve zkratce, UI mluví o tom, jak jednoduše se na webstránce umíte orientovat, jak rychle dokážete najít to, co potřebujete a jak jste s celkovým fungováním stránky spokojeni. UI je soubor různých vizuálních prvků jako je menu, ikony, tlačítka …

Představte si, že polévka je obsah vaší stránky. UI je lžíce, kterou polévku jíte a UX představuje to, jestli vám jídlo chutnalo nebo ne. Tak nějak to zjednodušeně funguje.

UX zahrnuje vše, co má vliv na uživatelskou zkušenost. Ať už pozitivní nebo negativní. Pozitivní UX je klíčová při rozhodování, zda zákazník na vaší webstránce zůstane nebo z ní odejde.

Podívejte se na konkrétní příklady dobrého UX a nebojte se jimi inspirovat.

1. Okouzlete zákazníka již na začátku

První dojem je velmi důležitý. Pokud první kroky nového uživatele vedou na domovskou stránku (homepage), to, co se bude dít poté, má dva možné scénáře. Buď vaše homepage uživatele nezaujme a odejde, nebo vaší stránce věnuje svoji další pozornost. Vy chcete nepochybně docílit možnosti číslo 2. Jak? Je nutné nabídnout uživateli homepage s poutavým obsahem i formou.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.15.05

Jako dobrý příklad uvedu stránku booking.com . Stránka přesně ví, co uživatel chce. Podívejte se na to s větším odstupem. Odpověze si na základní otázku. Co chce zákazník na takové stránce? Odpověď je jasná. Chce si jednoduše a co nejrychleji prohlédnout možnosti, které nabízíte. Na tuto otázku poskytují jasnou odpověď žlutá pole na levé straně. Obrázky na pravé straně jsou zase perfektní inspirací. Dokonalé propojení designu a funkce. Dávám 8 UX bodů z 10.

2. Jasná a srozumitelná navigace

Chcete-li, aby uživatelé setrvali na vašem webu déle, vytvořte pro ně na stránce srozumitelné menu a intuitivní navigaci.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.18.36

Příkladem výborné navigace je průvodce kulturním životem ve městech po celém světě, stránka TimeOut . Důvod? Dokonale přehledné menu, možnosti ve kterých se neztratíte a maximálně intuitivní navigace na stránce. Každý element na stránce ztělesňuje čistý a velmi dobře zvládnutý UX design. Dostala mě TOP 20tka, přehledné kategorie, zajímavé a ne klišé tipy na návštěvu… Jednoduše úplně jiný level. Dávám 9 z 10 UX bodů.

3. Kvalitní obrázky

Nekvalitní fotky nebo fotky z fotobanky, které jste již viděli alespoň na 10ti dalších webech velmi nedoporučuji. Použijte obrázky, které vyvolají v uživatelích emoce. Líbí se mi způsob, jak na to šel TripAdvisor .

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.22.43

Na své stránce uveřejňují například fotografie z restaurací, které jim pošlou sami zákazníci. Tyto fotografie jsou opravdu zajímavé, velmi pěkné a zejména jedinečné. Často jsou lepší než profesionální fotky focené fotografem, kterého si restaurace zaplatí. Tím ovšem samozřejmě nechci tvrdit to, že profesionální fotografie jsou o ničem. Na druhou stranu ale nemusí být špatné vyzkoušet i něco jiného. TripAdvisor vsadil na dobrou kartu. V tomto případě dávám 7 UX bodů z 10.

4. Odkrytá identita komentujících

Stop anonymním komentářem! Dovolte uživatelům vytvořit si na vaší stránce vlastní identitu. Podívejte se, jak na to jde web zmíněný výše, TripAdvisor . Využívá sílu osobních příběhů a zkušeností uživatelů, kteří se pod svoji recenzi podepíší. Výhodou je, že lze zobrazovat i všechny komentáře nebo recenze od jednoho uživatele. Vy tak máte pocit, že zpětná vazba je od skutečného člověka, nikoli od anonyma, nebo dokonce z nějakého nepravého smyšleného účtu. 7 UX bodů z 10.

5. Řiďte se heslem KISS – keep it simple, stupid

Pokud jste o metodě KISS ještě neslyšeli, v překladu znamená, „zachovejte všechno jednoduché“. KISS mluví o tom, že systém pracuje lépe, pokud ho zbytečně nekomplikujete. Zaměřte se proto zejména na relevantní informace a řiďte se heslem, méně je někdy více. Tento princip perfektně odráží stránka Lonely Planet .

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.25.01

Ty nejpodstatnější témata máte přímo před očima v podobě velmi atraktivních náhledů. Náhledy navíc slouží také jako navigace na stránce. Stránka je samozřejmě responzivní, přičemž náhledy vypadají na mobilním zařízení jako ikonky aplikací. Super! Dávám 9 UX bodů z 10.

6. Skutečné příběhy

Skutečné příběhy zvyšují možnost, že uživatelé se s vaším webem více ztotožní a budou mít pocit, že jsou jeho součástí. Příběh, který se skutečně stal je zajímavější než nějaké smyšlené texty bez pointy. Uživatelé nechtějí číst stále jen dokola se opakující klišé. Rozhodně popřemýšlejte o uveřejňování osobních příběhů, doporučení, různých blogových příspěvků přímo od vašich zákazníků a uživatelů. Vaše stránka bude mnohem hodnotnější.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.27.26

Inspirujte se webem GoBackpacking.com . Kromě něj příběhy skutečných lidí sdílí i již zmíněný TripAdvisor. Dávám 8 UX bodů z 10.

7. Související produkty

Kromě konkrétní vybrané možnosti ukažte uživateli i další podobné možnosti. V případě, že si není tou první jistou na 100%, nabídněte mu více alternativ. Inspirujte se webem HotelTravel.com , který tyto alternativy navíc rozdělil podle čtyř kritérií. Podle nejlepšího hodnocení služeb, nejlepšího hodnocení pokojů, lokality a celkové hodnoty. Za mě 8 UX bodů z 10.

Snímka obrazovky 2015-11-12 o 20.29.08

Co řeknete na tyto UX tipy vy? O problematice UX a UI by se dal napsat dlouhá řada článků. Je to velmi zajímavé a také náročné téma. Rozhodně se nepovažuji za odborníka z UX a UI oblasti. Přesto věřím, že vás tyto praktické příklady inspirovaly a v problematice UX se vyznáte opět o kousek víc. A pokud ne, snad jste si vybrali alespoň jedno z množtsva krásných míst, které zmíněné stránky nabízejí 🙂

WordPress Návod v PDF

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here