Psychologie je silný nástroj, který můžeš využít téměř kdekoli. Při web designu se na ni ovšem často zapomíná. Pojďme se podívat, jak ji můžeš použít ve svůj prospěch a získáš nejen návštěvníky, ale i nové objednávky.
Lidský mozek je komplexní nástroj k vyhodnocování všeho kolem nás. Neustále nám diktuje, jak se máme chovat, jak reagovat, co je dobré a co ne. Vždy, když surfujeme po internetu, náš mozek pracuje na plné obrátky. Proč tento fakt nebereme v úvahu, když přijde řeč na web design? Je velmi užitečné pochopit, jak naše mysl pracuje a využít toho při tvorbě web stránky. Je milion způsobů, kterými psychologie ovlivňuje tvou web stránku. Ukažme si pár tipů, jak využít tyto hacky.
Obsah
1. Psychologie porovnávání
Vzpomeň si na reklamy na prací prášek, kde si máma myslí, jaké má její syn bílé tričko. Na to přijde jiná super máma se super práškem, super synem v super bílém tričku a ukáže jí, kde je realita. Když lidé uvidí jednu věc, velmi to ovlivní, jak mozek vyhodnotí druhou. To neplatí jen pro barvy, ale také pro obrázky, slova, čísla a mnoho dalšího. Využij toho při prezentování cen na tvé webové stránce. Ukaž lidem nejdříve něco velkého, a potom, když uvidí tvou cenu, budou si myslet, že je fantastická.
Jak to použít: Pokud máš produkt, který chceš prodat za 49 €, ukaž lidem nejdříve vyšší číslo, aby se cena 49 € jevila jako nízká. Toto číslo nemusí být peněžní částka, může to být například i „již 5000 lidí používá tento produkt“.
2. Moc lidských tváří
Jistá část našeho mozku je určena pro zpracovávání lidských tváří, které vidíme. Nachází se ve zrakové kůrové oblasti a pomáhá nám pamatovat si tváře a zpracovávat lidské emoce. Když uvidíme lidskou tvář, tato oblast se aktivuje, těší se na příležitost dekódovat emocionální informaci a vytvoří emoční spojení. Je to ještě silnější, když se tvář dívá přímo na nás.
Jak to použít: Jak jistě víš, emoce prodávají. Využij každou šanci na vyvolání emocí a přidej na svou stránku obrázky lidí dívajících se do objektivu. Pokud si návštěvník stránky vytvoří emoční spojení s obrázkem, je pravděpodobnější, že si vytvoří spojení is tvým produktem.
3. Reference zákazníků
Když si kupuješ produkt v obchodě, zvykneš si přečíst jeho popis a důvěřovat mu? Myslím, že většinou ne. Raději pohledáš nějakou recenzi online nebo se zeptáš známého. Proč tomu tak je? Popis na produktu je zřejmě pravdivý, ale přesto více důvěřujeme lidem, než jsme my, než expertům a společnostem.
Jak to použít: Přidej na svou stránku k produktům nebo službám recenze od běžných uživatelů. Vyvolej pocit skutečnosti a přidej údaje, jako věk a bydliště. Pokud se ti podaří přidat i fotky, tak jak to máme na stránce se školeními , máš vyhráno.
4. Pocit ztráty
Každý na světě se nevědomě bojí ztráty. Ať už je to ztráta blízkého, peněz, práce, kočky nebo svohjo iPhonu. Většinou si to neuvědomujeme, ale pokud se nám naskytne příležitost udržet si to, hned po ní chmatneme. Psychologie nepustí. Takže pokud se snažíš prodat nějaký produkt, vytvoř pocit možné ztráty a pravděpodobnost koupí se zvýší.
Jak to použít: Nabízíš-li slevu, udělej ji limitovanou a napiš k ní „již jen dva dny zbývají do ukončení slevy“ nebo „limitované množství“. Takto to dělají například některé módní značky .
5. Dluhování laskavostí
Když lidem něco dáš, začnou sami sebe považovat za dlužníky. Kvůli tomuto pocitu ti budou také něco chtít dát, aby svůj dluh vymazaly. Využij toho na své webové stránce. Co můžeš dát lidem? Informace, e-book, produkt zdarma, slevu… A co mohou dát oni tobě? Například svou loajalitu, přihlášení se do newsletteru nebo sledování na Facebooku.
Jak to použít: Například když nabízíš produkt zdarma, požádej lidi, aby se přihlásili do tvého neslettera. Ty získáš nové odběratele a jim „padne kámen ze srdce“.
6. Začlenění do komunity
Obecně jsou lidé velmi komunitně zaměřený druh. Chceme někde patřit a být členy nějaké skupiny. Takže cokoli, co můžeš vytvořit na své web stránce pro vyvolání ducha komunity, je perfektním nástrojem ke vtažení lidí dovnitř. Jedna z nejjednodušších cest je prostřednictvím výběru tvých slov. Namísto sloves používej více podstatná jména a vytvoříš tak pocit skupinové identity, do které bude chtít čtenář patřit.
Jak to použít: Pokud chceš přilákat odběratele do tvého newsletteru, použij místo slov „odebírat newsletter“ raději „přidej se k odběratelům newsletteru“. To vytvoří pocit, že už skupinu odběratelů máš a čtenáři do ní budou chtít patřit.
7. UI design
Stalo se ti někdy, že jsi táhl dveře, na kterých bylo napsáno tlačit? Narazil jsi, cítil ses trapně, ale hlavně otráveně. Proč není očividné, jestli máš dveře táhnout nebo tlačit? Strana dveří, kterou tlačíš by přece neměla mít klíčku a naopak. Jaký význam má klíčka na dveřích pro tlačení? Stejný princip platí pro web design. Chceš dosáhnout toho, aby bylo pro lidi používání tvé stránky jednoduché a nechceš je vytáčet kvůli nesprávným prvkům.
Jak to použít: Prvky na tvé stránce musí být konzistentní. Je-li jeden odkaz podtržen, pak všechny odkazy musí být podtrženy. Nechceš přece, aby si návštěvníci mysleli, že mohou klepnout na nějaký odkaz a pak zjistí, že není klikatelný. O tom se více dočteš v článku UX a UI nejsou jen šifry .
Které z těchto hacků používáš ty? Pokud ti napadají nějaké další, napiš nám je do komentáře. 🙂
Was this article helpful for you? Support me by sharing, please. 👍